Vrijdag 24 januari is de 6e HAYAcinten actie. Met hyacint geld inzamelen voor zorgnetwerk AYA, dat zich richt zich op jongvolwassenen met kanker. Dat is het doel. Teler Mark van Paridon uit Noordwijkerhout is er dit keer nog nauwer bij betrokken.
De inzamelingsactie voor AYA begin vrijdag 24 januari op de vestigingen Naaldwijk, Aalsmeer, Rijnsburg en Eelde van Royal FloraHolland met het veilen van enkele karren snijhyacint. In 22 ziekenhuizen worden de bloemen verkocht voor €4 per bos. Bij 13 filialen van Ranzijn Tuin & Dier zijn potjes hyacinten te koop. De telers leveren tegen kostprijs, zodat het grootste gedeelte van de opbrengst terechtkomt bij het goede doel AYA. Nieuw is dat studenten van het Aeres college in Velp de afgelopen dagen op papier al hyacinten hebben verkocht. Net als bij de verkoop van kinderpostzegels zijn er 80 studenten voor die verkoop bij mensen langsgegaan. De telers van snijhyacinten weten zodoende exact hoeveel bossen ze moeten klaarmaken. „Tachtig studenten gingen op pad. We hopen op minimaal 1600 bossen in totaal”, vertelt broeier Mark van Paridon.
Gastles van teler Van Paridon
Hyacintenteler Van Paridon gaf een gastles aan de studenten van het Aeres college in Velp, bloemisten en hoveniers in opleiding. „Het was leuk. Ik ben een mooie ervaring rijker, vertelt de teler uit Noordwijkerhout. Hij legde uit hoe de bollenteelt en broeierij van hyacint op de kwekerij in elkaar steekt. „En ik gaf ze enkele tips voor de verkoop. Ze wisten bijvoorbeeld niet dat de bolbodem aan de steel moet blijven. Dan is de uitbloei veel beter. En dat de geur pas aan het einde van het vaasleven goed vrijkomt. Is die geur bezwaarlijk, dan kan je de rijpe bloemen buiten zetten, daar blijven ze ook langer pronken dan in de warme huiskamer.”
Hyacintenactie wordt jaarlijks groter
Van Paridon is door zijn gastles meer dan voorgaande vijf edities betrokken bij de zogeheten HAYAcinten actie. Het goede doel AYA richt zich op Adolescents & Young Adults; jongvolwassenen die te maken krijgen met de ziekte kanker. „In de picture blijven is belangrijk”, zegt Van Paridon. „Eigenlijk zou je met snijhyacint ieder seizoen een keer in de Telegraaf moeten staan, net zoals de tulpen met hun evenement op de Dam.” De publiciteit rond de AYA-actie wordt jaarlijks groter, net als het ingezamelde bedrag. Telers van pothyacint zijn inmiddels aangehaakt. Afgelopen jaar, toen pothyacint voor het eerst meedeed, is bijna €34.000 overhandigd aan AYA, zo’n €10.000 meer dan in 2018.
Door de verkoop van pothyacint bij ’Ranzijn Tuin & Dier’ is de HAYAcintenactie dit jaar voor de tweede keer buiten de ziekenhuizen en de afmijnzalen van de veiling te vinden.
Meer over AYA en het bedrijf van Mark van Paridon las u vorige week in het Vakblad voor de Bloemisterij. Abonnees kunnen dit artikel digitaal vinden via deze link