„Glastuinders zijn enorm goed in het produceren van volume en in de beheersing van kosten. Maar in de zes G’s van innovatie zijn ze slecht: Genieten, Gemak, Gezond, Goed gedrag, Goed verhaal en Goedkoop.”
Dat stelde directeur Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut Nederland gisteren tijdens de jaarvergadering van LTO Noord Glaskracht in Den Haag. Hij voorspelde dat er steeds meer gesloten ketens zullen komen, waarbij telers en supermarkten rechtsstreeks afspraken met elkaar maken.
Ton van den Hoek, unit manager Vers bij Jumbo, bevestigde die tendens. Ook Jumbo, de tweede supermarktketen van Nederland, is steeds meer uit op het maken van directe afspraken met individuele telers. De voorkeur gaat daarbij uit naar het Nederlands product, aldus Van den Hoek. „We kopen alleen import als we niet anders kunnen.”
‘Eerlijke’ producten
Biologisch geteelde tuinbouwproducten beschouwt Grievink meer als een trend dan een structurele ontwikkeling. Hij verwacht dat de consument steeds vaker naar ‘eerlijke’ producten zal vragen. „Dat kunnen biologische producten zijn, maar dat hoeft niet. Zo lang het productieproces maar eerlijk en transparant is.”