In opdracht van Bloemenbureau Holland, VGB en Royal FloraHolland heeft bureau Motivaction in 2018 een consumentenonderzoek uitgevoerd in de vier kernlanden Nederland, Duitsland, Engeland en Frankrijk. Het is niet voor het eerst dat deze partijen een consumentenonderzoek presenteren. Het vorige onderzoek stamt uit 2014 en werd destijds uitgevoerd door Sinus. „Bij Sinus vond de segmentatie op basis van lifestyle plaats. Bij Motivation gaat men uit van de waardes van de consument. Wij denken dat dit onderzoek stabieler is. Waardes van consumenten blijven namelijk doorgaans gelijk. De houding ten opzichte van bloemen en planten zal niet snel veranderen. Het gedrag wel. Dat is maar net in welke leeftijdsfase je zit”, legt Erik van der Meijs van Royal Floral Holland uit.
De keus voor een nieuw bureau heeft als consequentie dat er met andere benamingen gewerkt gaat worden voor de verschillende consumentensegmenten. Termen als cossiness seeker en cultivated performer zijn dus verleden tijd. Daarvoor komen nu termen als Aesthetic Explorers en Status Seekers voor in de plaats. „De bruikbaarheid van het onderzoek is belangrijker dan de naam die je eraan hangt. Er had sowieso een trendbreuk plaatsgevonden, omdat we verbeteringen in het segmentatieonderzoek wilden doorvoeren. Zo is de leeftijdscategorie van consumenten nu opgetrokken naar 70+ en worden voor het eerst ook tuinplanten in het onderzoek meegenomen”, licht Monique Kemperman van Bloemenbureau Holland toe.