Journalisten wordt nogal eens verweten enkel oog te hebben voor slecht nieuws. Ook wij van de Bloemisterij krijgen dat geregeld te horen. Op onze website en facebookpagina bieden we je dagelijks het laatste nieuws uit de sierteelt aan. Soms zijn dat berichten met een positieve lading, soms is de inhoud negatief. Doordat we het nieuws digitaal verspreiden, kunnen we precies zien welk berichten jij het liefst las in 2016.
Slechtnieuwsberichten – zoals berichten over brand, natuurgeweld en overlijdensberichten – worden in de media altijd goed gelezen. Die vlieger gaat ook op voor de berichtgeving op de website en facebookpagina van de Bloemisterij. Zo was dit jaar op onze website eind augustus met afstand het best gelezen bericht: ’Esmeralda Farms platgelegd in Ethiopië’.
Berichten over brand behoren sowieso traditiegetrouw tot de best gelezen berichten, zoals in januari het bericht ’Brand verwoest kas en schuur’ (over brand bij een pioenenkweker in Kerkdriel en bij een stamrozenkweker in De Lier) en in april het bericht ’Grote brand verwoest loods Verkade Klimaat in Wateringen’.
Hagelschade
Verder blijkt uit onze statistieken dat vrijwel iedereen geïnteresseerd is in de ellende en rampspoed die collega’s treft als gevolg van natuurgeweld. Zo werden berichten over de wateroverlast en de hagelschade als gevolg van het noodweer dat in juni over Brabant en Limburg trok, goed gelezen. Een voorbeeld daarvan is het bericht ’Glastuinbouw zwaar getroffen door hagel’.
Maar ook andere problemen van collega’s trekken de aandacht. Zo kon ons in mei verschenen bericht ’Sher Ethiopië distantieert zich van uitzending ZEMBLA’ op veel lezers rekenen. Dat geldt eveneens voor de verschillende overlijdensberichten die we dit jaar hebben gebracht. Een overzicht daarvan krijg je op Oudejaarsdag van ons.
Daartegenover staat dat velen ook graag lezen over collega’s met wie het goed gaat en die bijvoorbeeld bezig zijn met de bouw van een nieuwe kas. Zo trok een fotoreportage op onze facebookpagina over de nieuwbouw bij gerberatelers Dirk-Jan en Laurens Oudijk in Moerkapelle eind maart veel kijkers.
’Nice-2-know’
Maar er is ook nieuws in de categorie ’nice-2-know’, nieuws dat niet wezenlijk van belang is, maar gewoon leuk is om te weten. Zo kwamen we na afloop van de Derde Dinsdag van September met het bericht ’Wat gebeurt er na afloop met bloemversiering Prinsjesdag?’, een bericht dat tot onze meest gelezen berichten van 2016 behoort. Hetzelfde geldt voor onze fotoreportages van de bloemenboten die afgelopen zomer meededen aan de gaypride in Amsterdam (’Sierteelt vaart mee met de canalparade’) en het bericht ’Varend Corso 2016’.
’Human interest’
En dan is er nog de categorie ’human interest’, nieuws dat mensen persoonlijk raakt. Een voorbeeld hiervan is ons bericht in september over ’De bloementeler van Aleppo’, waarin we je wijzen op een filmpje met het tragische verhaal van een bloementeler in een door oorlog verscheurde stad. Of in juli ons bericht op Facebook over een Amerikaanse man die zijn vrouw, die haar laatste chemobehandeling onderging, met vijfhonderd rozen verraste.
Lucas Vos
Ten slotte vonden berichten en interviews met kopstukken uit de sierteelt ook altijd gretig aftrek in 2016. Zo werd eigenlijk alles wat met de persoon van directeur Lucas Vos van Royal FloraHolland had te maken, goed gelezen dit jaar. Een voorbeeld daarvan is het in november gepubliceerde bericht ’Lucas Vos: ’Royal FloraHolland gaat af-tuin veilen’.