Voor het derde achtereenvolgende jaar realiseerden de Nederlandse bloemen- en plantenexporteurs in januari een hogere exportwaarde, zij het beperkt. In 2017 en 2018 klom de omzet met 12% respectievelijk 8%. Dit jaar stokt de waarde op een plusje van 1%. Dat is vooral te danken aan de snijbloemen, want de plantenwaarde stabiliseerde.
Met de Brexit voor de deur -Engeland is de tweede exportmarkt voor bloemen en planten- is er extra zorg over de haperende afzet in de grootste markt Duitsland. Wereldwijd is de groei van de exportomzet bemoedigend.
De op Duitsland gespecialiseerde lijnrijder merkt in zijn segment niet dat de bloemen- en plantenverkoop hapert. Alleen in oktober vorig jaar werd in de voor Nederland belangrijkste markt een plus genoteerd en bleef de exportwaarde uiteindelijk 3% achter op 1,7 miljard euro. Het marktaandeel, in 2014 nog 30%, kromp in 2018 naar 27,9%. Ook Zwitserland viel in januari om niet te verklaren redenen terug. Er is wel groei in Oost-Europese landen en verder gelegen bestemmingen en ook e export naar Engeland steeg in de afgelopen maand.
Floridata registreerde in de eerste maand dit jaar bij de totale groei van 1% een krimp in de top-10 exportbestemmingen. Duitsland (-8%), België (-6%), Italië (-5%), Zwitserland (-4%) en Zweden (-8%) bleven achter. De exportwaarde steeg richting Frankrijk (+6%), Engeland (+12%), Polen (+4%), Rusland (+15%) en Denemarken (+11%). Op jaarbasis tekent de top-10 voor 80% van de exportwaarde van 6 miljard euro. Dit record werd na de stijging van 5% in 2017 in 2018 geëvenaard. De export naar China verdubbelde in januari, doordat het Chinees nieuwjaar vroeg viel. En Amerika pluste opvallend met 30% in de eerste maand dit jaar.