De organisatie van Kom in de Kas ervaart dat het steeds lastiger wordt geld bijeen te krijgen voor het publieksevenement. Dit jaar is er weer minder budget dan vorig jaar beschikbaar.
Dat kwam gisteren naar voren tijdens een landelijke vergadering van het evenement waar ook de regio’s waren vertegenwoordigd. De regio’s krijgen minder geld uit de kas van de landelijke organisatie van Kom in de Kas.
Vorig jaar was het budget ook al lager dan het jaar ervoor doordat de bijdrage van het Productschap Tuinbouw wegviel. Kom in de Kas moet steeds meer moeite doen om de financiering rond te krijgen.
Landelijk coördinator Sandra van Tol: „Partijen geven aan dat het niet meer vanzelfsprekend is dat ze Kom in de Kas sponsoren en daar maken we ons licht zorgen over. De situatie in de glastuinbouw werkt ook niet mee. Als het goed gaat, geven bedrijven makkelijker geld. En kwekers merken nu dat het PT weg is. Er komt veel op ze af.”
Free publicity
Om kosten te besparen werden onder meer de radiospotjes, die een week voor het landelijk evenement op vier landelijke zenders werden uitgezonden, geschrapt. Kom in de Kas zet nu meer in op sociale media en free publicity.
Van Tol: „Kom in de Kas is een belangrijk publiek evenement van de tuinbouw, het enige waarin gecommuniceerd wordt richting de consument en dat willen we in de benen houden. We gaan er voor en zijn ervan overtuigd dat er veel draagkracht is bij kwekers.”
Belangrijke sponsors van Kom in Kas zijn FloraHolland, Dutch Produce Association (DPA), Rabobank en Interpolis. De veiling zal ook in 2015 hoofdsponsor zijn van Kom in de Kas. Met andere partijen moet het bestuur om tafel om over de financiering van Kom in de Kas in 2015 en verder te praten.
Kom in de Kas vindt dit jaar in het weekend van 5 en 6 april plaats in 23 regio’s.