‘We moeten met Blueroots niet in een the Greenery-scenario terecht komen’

De voorzitter van de raad van commissarissen van FloraHolland Jack Goossens vraagt zich af of er straks ook via Blueroots afgerekend kan worden. „Ik denk dat het belangrijk is dat we voorkomen dat we in een the Greenery-scenario terecht komen. Dat willen we geen van allen.”

Goossens doet zijn uitspraken in een interview met het Vakblad voor de Bloemsiterij. Vrijdag wordt dit gepubliceerd.

Goossens roept de initiatiefnemers van Blueroots op om in hun eigen kerncompetenties te investeren en niet twee keer hetzelfde te doen. FloraHolland ontwikkelt Floriday, een digitaal platform voor de verkoop van bloemen en planten. Dutch Flower Group en FleuraMetz ontwikkelen momenteel hun eigen platform, Blueroots. „Het is me nog niet helemaal duidelijk wat ze van plan zijn. Als ik het goed begrepen heb is het een groep klanten die samen met een selecte groep kwekers aan de slag willen. Het is een perfect voorbeeld van een initiatief dat op Floriday ingeprikt kan worden”, zegt Goossens.

Goossens zegt ook graag met de initiatiefnemers, van Blueroots in gesprek te gaan. Hij heeft twee grote vragen over Blueroots. „Ik zie niet helemaal in hoe een tweede platform naast Floriday gaat werken en hoe dat in het belang is van de leden en de initiatiefnemers. Gaan ze Floriday beconcurreren of versterken? Waarom in twee platforms investeren? Ik zou ze ook willen vragen om uitspraken te doen over of er nu of op termijn ook aan onze leden gevraagd wordt om via Blueroots af te rekenen. Ik denk dat het belangrijk is dat we voorkomen dat we in een the Greenery-scenario terecht komen. Dat willen we geen van allen. Ik roep de initiatiefnemers op om in hun eigen kerncompetenties te investeren en niet twee keer hetzelfde te doen.”

Onvrede

Goossens zegt dat Blueroots misschien is ontstaan uit onvrede. „De initiatiefnemers zeggen dat FloraHolland traag en stroperig werkt en dat de dagelijkse performance onder de maat is. Dat onderschrijf ik deels. Maar we investeren nu in mensen, karren en fust.”

Blueroots is misschien ook uit angst geboren, aldus Goossens „De initiatiefnemers kijken naar hun plek in de sector en hoe die zich ontwikkelt. Ik denk dat angst een slechte raadgever is. FloraHolland richt zich nu en straks volledig op het aanbod. In andere sectoren zie je in deze fase een strijd ontstaan om de standaard. Ik hoop dat wij die strijd kunnen overslaan, dat scheelt een hoop tijd en geld. Ik roep daarom op dat iedere partij zijn eigen rol pakt. Wij organiseren het aanbod en de handel verkoopt.”

FloraHolland werkt zelf aan Floriday. De basisversie wordt tijdens Trade Fair in Aalsmeer geïntroduceerd. Goossens: „Van 21 september (extra alv red) hebben we geleerd dat we niet met een Big Bang moeten komen. Daarom een basisversie zodat leden en klanten kunnen wennen aan Floriday. De innovatie zal wel in een vlot tempo plaatsvinden. Floriday is een evolutie, maar wel met het gas erop. Het gaat veel voordelen brengen voor leden en klanten.”

Volgens Goossens gaat Floriday veel voordelen brengen voor leden en klanten. „Leden gaan veel tijd besparen doordat ze niet allerlei lijsten en webshops bij hoeven te houden die de markt nu versnipperen. Het voorraadbeheer wordt simpeler met real-time inzicht. Ook voor klanten is real-time voorraad een belangrijk item. Daarnaast kunnen klanten hun eigen kanalen voor speciale doelgroepen gaan ontwikkelen en stekkeren op Floriday. Klanten hoeven dan niet meer te investeren in de basis. Dat doet FloraHolland. Klanten kunnen hun investering richten op hun verkoop.”

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties