„De superambassadeur van onze sector is minister Carola Schouten zelf. En die minister is ook hard nodig, want ondanks de ondernemerszin van komen we deze klap niet zelf te boven. Daar is wel ondersteuning voor nodig.” Dit stelt Jack Goossens, de voorzitter van de Raad van Commissarissen in een videoboodschap op de website van Royal FloraHolland.
Goossens signaleert dat de coronacrisis de ondernemerszin en creativiteit in de sierteeltsector naar boven heeft gebracht. „Hoe hard die klap op 13 maart ook was. We zijn niet zielig, we staan op en gaan aan de slag en kijken wat we er nog van kunnen maken. Vanaf dag 1 zijn er grote en kleine initiatieven geweest om onze bloemen toch een bestemming te geven. Sociale media, de kranten, televisie. De sierteelt komt keer op keer op een positieve manier in beeld. Ja, de sierteelt heeft het zwaar, maar ze doet er wel wat mee.”
De RvC-voorzitter verklaart dat de initiatieven van de sierteelt de sector heel veel goodwill heeft opgeleverd. „Het imago van de sierteelt heeft een flinke boost gekregen en dat hebben we met zijn allen gedaan.” Goossens noemt Carola Schouten de superambassadeur van de sierteelt. „Die minister is ook hard nodig, want ondanks de ondernemerszin komt de sector de klap niet te boven, daar is ondersteuning voor nodig.”
Emoties
De verschillen tussen leden van de veiling zijn groot aldus Goossens. Het herstel na 13 maart is afhankelijk van product, markt en wijze van verkoop. „Er zijn kwekers die vandaag de helft of minder van de omzet van 2019 draaien. Maar er zijn ook kwekers die vandaag 80% of zelfs meer omzetten. Voor ons maakt het dat lastig om maatregelen te nemen en die op een effectieve manier te communiceren. Iedereen interpreteert maatregelen vanuit het eigen persoonlijke perspectief. Dat is logisch. Het gaat om de toekomst van het bedrijf.”
Volgens Goossens zal het verschil in het tempo van herstel tussen de bedrijven toenemen en daarmee ook de emoties die daarmee verbonden zijn. „We zullen met elkaar een balans moeten vinden tussen de maatregelen die genomen moeten worden en de finetuning die daarvoor nodig is tussen de verschillende productgroepen.”
Klik hier voor de volledige videoboodschap van Jack Goossens.
Lees hier meer over de superambassadeur