Royal FloraHolland is sinds twee jaar gevestigd in China en doet inmiddels concrete zaken op de Chinese bloemenmarkt. Dat gebeurt met importbloemen vanuit twee logistieke locaties. En in samenwerking met diverse andere partijen.
Arno Engels
De twee locaties in China zijn bij de miljoenensteden Shanghai en Guangzhou. „Shanghai is de handelsstad bij uitstek”, legt Martijn van Os uit, manager van Royal FloraHolland China, vanuit zijn standplaats Shanghai uit. „En we zitten in Guangzhou vanwege de gunstige vluchten vanuit Afrika; het is een belangrijke distributiehub.”
Shanghai ligt in het oosten en Guangzhou in het zuiden van China. De meeste Chinese bloementeelt vindt in het zuiden plaats, met name rond Kunming waar al twee fysieke bloemenveilingen zijn gevestigd: een veiling van de Yunnan Dounan Flower Industry Group en de Kunming International Flower Auction ofwel KIFA. Ze gebruiken allebei Nederlandse veilingtechniek, aldus Van Os. KIFA is bovendien in 2002 opgezet in een joint venture met de toenmalige VBA in Aalsmeer. Maar allebei zijn nu volledig Chinees.
Samenwerken
Om als buitenlands bedrijf te kunnen ondernemen in China moest je voorheen een joint venture met een Chinees bedrijf hebben. Dat is nu niet meer noodzakelijk, maar volgens Van Os wel aanbevolen. „In verband met de relatie en kennis van lokale regels en autoriteiten.” De Chinese onderneming van FloraHolland werkt nu samen met een Chinees logistiek bedrijf. „Een bedrijf dat ook door partijen als PostNL en UPS wordt gebruikt.”
De distributie in China loopt dus via dat logistiek bedrijf. Een andere partner is Holex Flower die nu ook een kantoor heeft in Shanghai. FloraHolland China faciliteert puur de totstandkoming van transacties tussen leden en met name Chinese groothandel. Volgens Chinese cijfers neemt het aantal groothandelsmarkten af. „Die afname zie ik niet”, aldus Van Os. „En we doen ook zaken met e-commerce-partijen. De afgelopen jaren was de groei in e-commerce enorm.”
Hoe groot het aandeel e-commerce via FloraHolland China is ten opzichte van traditionele groothandel, geeft Van Os niet aan. De manager zegt wel dat Chinese internetbedrijven veel lokaal gekweekte bloemen gebruiken. Importbloemen zijn bestemd voor bijvoorbeeld festivals of duurdere productlijnen.
Vooral door e-commerce neemt het Chinese thuisgebruik van bloemen toe. Dat gebruik is van oudsher erg laag. „De oudere generatie doet daar niet aan, in tegenstelling tot in Nederland”, legt Van Os uit. Jongeren kopen wel meer bloemen voor thuis; met name Chinezen in de hogere middenklasse en met een goed besteedbaar inkomen. „Jongeren zijn hier ook creatiever dan ouderen en bereid om traditionele kleuren achter te laten.”
Liefde
Traditioneel zijn rode bloemen favoriet in China, omdat die kleur geluk brengt en ook in China wordt geassocieerd met liefde. Witte en gele bloemen zijn bijvoorbeeld gewenst bij afscheidsmomenten. Nu zijn meerdere kleuren in trek, en niet alleen als bloem maar ook als snijtak. „Bijvoorbeeld goudkleurige snijtakken van Forsythia.”
De importbloemen komen rechtstreeks van FloraHolland-leden naar China, vanuit Nederland en vanuit Afrika. „We hebben nu een directe lijn met telers in Kenia en Ethiopië. Ook werken we met aanvoer ut Ecuador, Colombia en Zuid-Afrika.” De import betreft een breed sortiment dat bijzonder is en aanvullend op de Chinese productie is. Daarnaast lopen bloemen van Nederlandse kwaliteit maar geteeld in China, ook via FloraHolland China. „Bijvoorbeeld rozen voor het topsegment van de Chinese markt.”
Dit artikel verder lezen?
Nog geen abonnee?
Uw voordelen
- Toegang tot alle besloten Plus-artikelen: analyses, interviews, opinie, duiding
- Wekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
- Ontvang elke vrijdag het tijdschrift Vakblad voor de Bloemisterij