De Winter Logistics, Wematrans en Van Zaal Transport gaan deel uitmaken van Floriway. Waarom gaan de sierteeltvoerders onder regie van Royal FloraHolland werken?
Een lang gekoesterde wens van de veiling – in 2016 was er al FLOW dat nagenoeg dezelfde ambitie nastreefde – gaat in vervulling. Royal FloraHolland lijkt de regie te pakken over de aanvoerlogistiek en het vervoer tussen de exportlocaties. De Winter, Wematrans en Van Zaal hebben bij elkaar naar schatting een marktaandeel van zo’n 50%.
‘Best een ding’
Eric de Winter is afgelopen woensdag druk in overleg en daarna continu telefonisch in gesprek op het kantoor op het veilingterrein in Naaldwijk. Met klanten, vermoedt een medewerker. Voorlopig blijven De Winter Logistics, Wematrans en Van Zaal opereren onder hun eigen naam, voor eigen klanten en met eigen medewerkers. In de loop van 2022 verandert dat. Bedrijven integreren in Floriway. Eric de Winter: „De Winter bestaat 28 jaar, is een gezond bedrijf en financieel sterk. Dat laten we los”, vertelt hij.
„Ook onze naam zullen we moeten loslaten. Dat is best een ding. Maar we moeten naar het grotere geheel kijken. Als sierteeltsector moeten we een goede positie hebben. De logistiek wordt steeds belangrijker. Als je iets bestelt via internet dan wil je het ook zo snel mogelijk hebben. Als logistiek in grote mate bepaalt of klanten tevreden zijn dan moeten we het ook zo efficiënt mogelijk blijven doen.”
In de gesprekken met Royal FloraHolland merkte Eric de Winter dat de veiling dezelfde strategie als De Winter Logistics heeft. „Wij zijn bezig met een landelijk logistiek netwerk dat 24/7 draait om in een hoge frequentie klanten te bedienen. Om dat te realiseren moeten we slimmer en duurzamer werken.”(..)
Hier lees je het volledige plusartikel in het digitale magazine van de Bloemisterij.