Waar zijn we bang voor met delen van data?

Dagelijks bezoeken vierduizend consumenten de webshop Plantsome van tuinderszonen Axel en Thom Persoon uit Honselersdijk. De twee verkopen kamerplanten die met namen als Bob, Isabella en Lucas aan de man worden gebracht.

De planten – geleverd door kwekerij Forever Plants Group – kun je via de site, maar ook via een app kopen, een app die je er tevens aan herinnert wanneer je water moet geven. Inmiddels gebruiken elfduizend mensen de app en heeft Plantsome op social media vijftienduizend volgers.

De app levert volgens Axel Persoon waardevolle informatie over het koopgedrag van consumenten op en is daarmee voor zijn bedrijf een heel belangrijk platform. „Mensen blijken planten bijvoorbeeld niet alleen te zoeken aan de hand van traditionele zoekcriteria zoals hoogte en potmaat. Uit onze app-gegevens blijkt dat criteria als bladvorm, luchtzuiverend vermogen, bloei en veiligheid ook vaak gebruikt worden.”

Die data zijn volgens hem ook interessant voor andere ketenpartners, zoals kwekers. „Als we die data met hen kunnen delen en wij op onze beurt informatie krijgen over het aanbod en de kwaliteit van producten, zou dat een stap vooruit zijn”, aldus Persoon.

Verbinden van data
Data uit klimaatcomputer of verkooppakket zijn voor een kweker makkelijk te verzamelen. „Maar de echte waarde van data zit ’m in het verbinden van verschillende data en daar verbanden tussen leggen”, aldus Persoon.

Dit artikel verder lezen?

Uw voordelen

  • Toegang tot alle besloten Plus-artikelen: analyses, interviews, opinie, duiding
  • Wekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
  • Ontvang elke vrijdag het tijdschrift Vakblad voor de Bloemisterij
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties