Voor de continuïteit van een familiebedrijf kan het beter zijn het eigenaarschap niet enkel tot familieleden te beperken. „Een vreemde of een derde partij kan specifieke taken inbrengen die een meerwaarde hebben”, stelt directeur Hans Koolhaas van LKP Plants op onderneming2026.nl, een website van Coalitie HOT.
Samen met zijn broers Wim en Marco, is Hans Koolhaas eigenaar van bromeliakwekerij LKP Plants in Moerkapelle. De drie broers sluiten echter niet uit dat zich in de toekomst een vreemde of vierde partij als eigenaar meldt, van buiten de familie, die vreemd vermogen en eigen specifieke taken kan inbrengen. „Zaken die wij als broers als heel normaal beschouwen, kan een derde partij of een vreemd persoon helemaal niet zo normaal vinden. Hij zou daar veel scherper in kunnen zijn”, aldus Koolhaas. „Maar ook is de diversiteit van ons bedrijf zo groot, dat je je moet afvragen of je geen specialist van een ander kaliber moet binnenhalen om het allemaal nog beter te kunnen gaan organiseren.”
Om op de toekomst voorbereid te zijn, heeft het familiebedrijf inmiddels een extern adviseur ingeschakeld die de broers begeleidt bij het verder vormgeven van een nieuwe organisatiestructuur. „We proberen zo in onze bedrijfsstructuur ruimte te maken voor de komst van eventuele nieuwe aandeelhouders of andere vormen van eigenaarschap.”
Bromelia Specialist
Ook samenwerking met andere familiebedrijven is voor LKP Plants een belangrijke factor voor de bedrijfscontinuïteit. LKP Plants is – samen met Bunnik Vriesia’s – eigenaar van Bromelia Specialist, een samenwerkingsverband waarbij ook de kwekerijen Tobias Bromelias en La Pura Vida zijn aangesloten. „Waar voorheen de partner een concurrent was, kunnen we nu zo direct bij elkaar in de keuken kijken, dat er geen geheimen zijn. Daardoor kunnen we veel beter inspelen op de wensen van de klant”, aldus Koolhaas.
Het filmpje met LKP Plants van Coalitie Herstructurering en Ontwikkeling Tuinbouwsector (HOT) maakt deel uit van een serie, waarin ondernemers uit de Adviesraad Telers HOT en enkele gastondernemers met regelmaat hun kijk op ondernemen delen.