’Voorkom verwateren PlanetProof’

PlanetProof wordt populairder onder siertelers blijkt uit de stand van zaken die het Vakblad voor de Bloemisterij deze week optekent. Nog niet zo sterk als onder groente- en fruittelers, maar toch. Aan een brede invoering van het duurzame keurmerk kleeft volgens Bart Sosef, directeur van gewasbeschermingsspecialist Biobest Nederland, echter een gevaar, zoals hij betoogt in onderstaande column.

Ik ben bang dat de geschiedenis zich herhaalt en dat de brede invoering van PlanetProof, voorheen Milieukeur, voor plantaardige producten voor een verwatering van het keurmerk zorgt. Immers, de grote massa moet ermee kunnen werken zonder dat er een meerprijs wordt gerealiseerd? 

Precies dat was het euvel midden jaren 90 toen het project MBT uiteindelijk doodbloedde en de invoering van keurmerken met een andere insteek als HACCP de standaard werd. Steeds was de doelstelling; meebewegen met de wensen van de consument die vertaald werden in het aankoopbeleid van de retail. Was midden jaren 90 voedselveiligheid een thema om op te professionaliseren, in dit decennium gaat het om een veel breder pallet aan maatregelen en hoopt de sector met steun van Greenpeace een ’licence to produce’ te behouden.

Een ontwikkeling die helemaal past in de polder waarin diverse stakeholders als telers, retail en milieubewegingen samenwerken ondanks de soms conflicterende belangen. Als blijkt dat het ambitieniveau niet zal dalen ondanks de grote toestroom van telers, dan moet er ook iets te halen zijn voor de partij die de inspanning moet leveren; een meerprijs op het product. Dat heeft Greenpeace haarfijn door, maar nu wordt het interessant; wie rekent uiteindelijk af bij de kassa? Dat is zeker niet Greenpeace. Wie dan? De burger die de circulaire economie omhelst of de prijsbewuste consument?

Op korte termijn de laatste vermoed ik. En dat gaat wringen. Zodra een keurmerk niet meer exclusief is waarmee een gemotiveerde ondernemer zich kan onderscheiden, dan zal hij of zij er een kritischere blik op werpen. Er zal weerstand ontstaan door het element van dwang, ook al weet iedereen dat op langere termijn de burger het zal winnen van de consument. Een meerprijs zal dus wel een fata morgana blijken, maar een licence to produce is al heel wat waard in deze tijden.

Van een bedreiging kun je dus ook een kans maken. Grijp daarom deze kans en zorg dat je trots kunt zijn op de getoonde volhardendheid om als sector internationaal leidend te zijn en te blijven, of zoals Max Verstappen zegt; “That’s how we do it”! 

Abonneer
Laat het weten als er
guest
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Marc
Marc
5 jaren geleden

En nog een keurmerk ! Wie kan de meeste keurmerken sparen ! Wat een onzin.