Vliegtuigen deels gebouwd op basis van tuinbouwreststromen

Dit jaar start de ontwikkeling van vliegtuigonderdelen op basis van tuinbouwreststromen met de ondersteuning van vliegtuigbouwer Airbus. Bij het project ‘Growing airplanes’ zijn verder Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland (SIGN), Hogeschool Inholland, Floriade Expo 2022 en Grown betrokken.

Het consortium vertegenwoordigt de hele keten: van de productie en voorbewerking van biomassa uit kassen (SIGN), tot de kweek van mycelium (Grown) en de verkenning tot mogelijke toepassing in vliegtuigen (Airbus).

InHolland brengt kennis van composieten en testfaciliteiten in. Een hybride mycelium biocomposiet is zowel sterk als licht en bovendien brandwerend. Die eigenschappen zijn verder te verbeteren door vezels en constructieve elementen mee te laten groeien tijdens het productieproces. Dat proces start met het steriliseren van de vezels en een reststroom uit de tuinbouw en (na afkoelen) het enten van dat substraat met de juiste stam. Het mengsel doorgroeit in een mal, waarna het mycelium het geheel aan elkaar ‘kit’ zonder dat er bindmiddel of lijm nodig is. In vijf tot 10 dagen doorgroeit het mycelium het substraat, waarbij het de vorm aanneemt van de mal. De mal wordt verwijderd en het substraat gedroogd, waarbij het mycelium afsterft.

Voor een bedrijf als Airbus is het van belang dat toekomstige transportmiddelen duurzaam moeten zijn. Dat betekent niet alleen een laag brandstofverbruik door lichte materialen, maar ook aandacht voor herkomst en recyclebaarheid van de materialen. Vliegtuigonderdelen moeten aan hoge kwaliteits- en veiligheidseisen voldoen. Op korte termijn kan de opgedane kennis toegepast worden in interieurobjecten en bouwmateralen van mycelium.

In 2022 Almere zullen de resultaten van het project te zien zijn tijdens de Wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade Expo 2022

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties