Dennis van der Lubbe, directeur van Bloemenbureau Holland, nam woensdag 2 mei het vierde inspiratieboek van promotiecollectief YourLily in ontvangst.
Lelieteler Jhon Koopman reikte namens YourLily het boek uit aan Van der Lubbe op landgoed Keukenhof. Dat was voorafgaand aan het diner dat promotiecollectief YourLily voor zo’n zestig telers, handelaren en arrangeurs organiseerde. Koopman grapte over het eerste boekenbal in de sierteeltsector. Hij benadrukte dat YourLily in is voor samenwerking met andere bloemen, als het gaat om promotie. In het fotoboek komt dat in veel bloemstukken al naar voren. Van der Lubbe van Bloemenbureau Holland stelde dat het niet alleen gaat om productspecifieke en generieke promotie van bloemen en planten. Belangrijk is ook dat campagnes worden vertaald naar de praktijk. Een zogenoemd activatie-team is daarvoor inmiddels bij BBH aangesteld.
Kritiek mag
Volgens Koopman is het drukwerk een efficiënte en succesvolle formule, al weet hij dat er ook kritiek op is vanuit de leliesector. Het is tijd voor een andere besteding van de gelden die telers en veredelaars voor promotie samenbrengen, zo luidt het commentaar in grote lijnen. Kritiek mag, stelde Koopman, maar graag wel gefundeerd. Soms moet je volgens hem herrie schoppen om iets te bereiken. Tot 2019 is er gekozen voor de ietwat rebelse, afwijkende manier van promotie maken die YourLily op moment hanteert.
Er zijn 4.000 exemplaren van het lelieboek gedrukt. Het is te koop voor €10/stuk (bij grotere afname is er korting). De helft van editie 2018 is al verkocht. Zwitserland en interieur zijn de thema’s in het boek, dat in eerste instantie bestemd is voor bloemist-winkeliers en arrangeurs, maar zeker ook kan dienen ter inspiratie van hun klanten.