De boeken zijn gesloten en de papieren opgeruimd. Er is ruimte in de agenda. Er is een einde gekomen aan mijn toezichthouderschap op Container Centralen. Laat ik even terugblikken.
De CC-container is een logistieke ladingdrager voor planten. Het Deens ontwerp is van opdrachtgevers de Deense Gasa Group en exporteurs en is ruim 40 jaar oud. De CC-container is simpel, goedkoop, functioneel, uitwisselbaar, uitneembaar en co-gefinancierd. Het was een concept met een enorme impact. Het was een game changer in de logistiek. 40 jaar op de tijd vooruit.
Het is nu nog steeds een uiterst modern concept. Een ’returnable’ transport item. De CC-container is in gebruik in plaats van in bezit. Het kent een integrale ketentoepassing, is een deelsysteem en kent tracking-and-tracing. Het past in een circulaire groene economie.
De Denen boden kort na de start 50% van de aandelen aan de Nederlandse veilingen en exporteurs aan. De veilingen misten de boot. VGB stapte in. De startup als sector-service-concept kende een snelle groei. Het werd de internationale standaard voor ladingdragers voor planten in Europa. Niet zonder de nodige perikelen van copy containers, kwaliteitsbehoud, poolbeheer en dergelijke.
Vandaag de dag vind je CC-containers in Berlijn, Moskou, Astana, Dallas, Shanghai, Doha, Nairobi. Voor planten, maar ook voor een veel bredere toepassing. Private equity zag de groei- en winstpotentie van de CC-container. Een investeringsmaatschappij nam de 50% aandelen van de Deense aandeelhouder over. Daarna ging het schuren in de 50/50 joint venture. Een op rendement gerichte oriëntatie versus een ‘not for profit’ principe.
De joint venture is recent ontbonden. VGB is terug naar af, met 100% aandelen in de CC green sector in Europa. De private equity partner doet 100% van de container-activiteiten buiten Europa en non green in Europa. Het is een nieuw hoofdstuk voor aandeelhouder VGB en serviceprovider CC Green. Met de groei van miljoenen CC-containers en 20.000 klanten voor planten. Gericht op optimalisatie en uitrol naar de bloemensector. Wellicht nu wel samen met Royal FloraHolland naar een integrale keten-ladingdrager?
Herman de Boon,
Toezichthouder en bestuurder