VGB bood de directie van Royal FloraHolland een rapport aan met de titel De reikende hand. De branchevereniging van bloemen- en plantenhandelaren pleit ervoor dat de veiling maatwerk levert aan kwekers en klanten. „Een platform dat niets aan aanbieders en kopers vraagt en denkt te weten wat handig is voor een ander, maakt echt de fout van zijn leven.”
VGB constateert in het rapport dat de veiling is veranderd van een veilbedrijf naar een logistiek- en veilbedrijf. Het zijn twee bedrijven geworden. Een online bedrijf voor handelaren die online bestellen en direct aan hun achterdeur geleverd krijgen. Daarnaast is een offline bedrijf voor handelaren voor wie de veilingklok het hart is en in de box geleverd krijgen.
Op basis van de verdeling online en offline handel onderscheidt VGB vier segmenten. Het advies van VGB aan de veiling? „Ga binnen de segmentatie kijken aan welke services kwekers en handelaren behoefte hebben. „Nu zegt de veiling: ‘alle vier de segmenten krijgen Floriday, Floripay, Floriway en verplichte milieucertificering’”, aldus VGB-voorzitter Cees van der Meij. Het ‘one size fits all’ model werkt niet meer volgens VGB-leden.
Lees het volledige artikel in editie 18 van de Bloemisterij. Heb je een digitaal abonnement? Lees dan nu het artikel alvast via mijnbloemisterij.nl.
Geen abonnement? Kijk hier wat de mogelijkheden zijn of bel 071 5659644.