VGB: Moederdag zorgt voor impuls verkoop bloemen en planten

In de aanloop naar Moederdag zijn de verwachtingen voor de bloemen- en plantenverkoop positief, aldus VGB. Een impuls is volgens VGB welkom omdat de export in april is stilgevallen.

„De definitieve impact van Moederdag op de bloemen- en plantenafzet kunnen we begin volgende week vaststellen. Maar de vooruitzichten zijn in alle marktsegmenten goed en zeker bij retailers”, zegt VGB-directeur Matthijs Mesken.

Speciale dagen als Moederdag vormen volgens de VGB vaker aanleiding voor speciale bloemen- en plantenacties, niet alleen bij winkelketens en tuincentra, maar ook bij internetaanbieders.

 Planten doen het beter

In april viel de totale bloemen- en plantenexport terug, met 2,3% tot €562 miljoen. De cumulatieve exportomzet, die na het eerste kwartaal nog op 1% stond, viel daardoor terug en stabiliseerde op € 2,2 miljard.

Volgens Wesley van den Berg van Floridata hoeft een tegenvallende maand nog niet een omslag te betekenen. „In maart 2015 was de terugval in april 3,3% en kwam de uiteindelijke groei uit op 3,4%”, vergelijkt hij. Opvallend noemt hij wel dat voor het eerst sinds 2016 de omzetontwikkeling bij de planten (+2% tot € 800 miljoen) beter is dan bij de bloemen (-1% tot € 1,4 miljard). „In het voorjaar van 2017 lag het prijsniveau van met name de snijbloemen op een veel hoger niveau. Toen lagen we steeds voor op prognoses, nu iets achter.”

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties