VGB: Moederdag zorgt voor impuls verkoop bloemen en planten

In de aanloop naar Moederdag zijn de verwachtingen voor de bloemen- en plantenverkoop positief, aldus VGB. Een impuls is volgens VGB welkom omdat de export in april is stilgevallen.

„De definitieve impact van Moederdag op de bloemen- en plantenafzet kunnen we begin volgende week vaststellen. Maar de vooruitzichten zijn in alle marktsegmenten goed en zeker bij retailers”, zegt VGB-directeur Matthijs Mesken.

Speciale dagen als Moederdag vormen volgens de VGB vaker aanleiding voor speciale bloemen- en plantenacties, niet alleen bij winkelketens en tuincentra, maar ook bij internetaanbieders.

 Planten doen het beter

In april viel de totale bloemen- en plantenexport terug, met 2,3% tot €562 miljoen. De cumulatieve exportomzet, die na het eerste kwartaal nog op 1% stond, viel daardoor terug en stabiliseerde op € 2,2 miljard.

Volgens Wesley van den Berg van Floridata hoeft een tegenvallende maand nog niet een omslag te betekenen. „In maart 2015 was de terugval in april 3,3% en kwam de uiteindelijke groei uit op 3,4%”, vergelijkt hij. Opvallend noemt hij wel dat voor het eerst sinds 2016 de omzetontwikkeling bij de planten (+2% tot € 800 miljoen) beter is dan bij de bloemen (-1% tot € 1,4 miljard). „In het voorjaar van 2017 lag het prijsniveau van met name de snijbloemen op een veel hoger niveau. Toen lagen we steeds voor op prognoses, nu iets achter.”

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties