’Een vertrouwenspersoon is ook zinvol voor werkgevers’

Henriette Merens, vertrouwenspersoon glastuinbouw, vindt dat ze ook zinvol is voor werkgevers en niet alleen voor werknemers. Met enkele heeft ze gesproken. „Niet veel, maar toch. Bij hen komt het vaak neer op begrip voor de handigste manier om oplossingsgerichte gesprekken aan te gaan.”

„Geen enkel bedrijf staat te wachten op conflicten. Ze verpesten de sfeer, werken ziekteverzuim in de hand en verminderen de productiviteit”, aldus Merens. Ze vervolgt „Met een rustig gesprek is veel op te lossen. Ik geef de betrokkenen tips, veelal gesprekstechnieken, om steviger in hun schoenen te staan alvorens ze het gesprek met hun werkgever, werknemer of collega aan gaan.”

Merens vindt glastuinders geen betere of slechter werkgevers dan andere werkgevers. „Ik hoor natuurlijk slechts over situaties waarin iets niet goed gaat. In die gevallen blijken glastuinders zich moeilijk te kunnen inleven in de andere partij. Zij zouden meer aandacht moeten besteden aan het omgaan met hun mensen. En niet te snel boos worden, want dat komt zeer intimiderend over en kan zeer denigrerend zijn. Werknemers verdienen het om voor vol te worden aangezien.”

Sinds 2008 kunnen zowel werknemers als werkgevers terecht bij Henriette Merens bij het oplossen van conflicten op de werkplek en het voorkomen van mogelijke gevolgen. De sociale partners in de glastuinbouw hebben haar, als vertegenwoordiger van Result Mediation Centre, aangesteld als vertrouwenspersoon in de glastuinbouw.

Lees een uitgebreider interview met Henriette Merens, morgen 24 november in de Bloemisterij.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties