Ik denk dat ik dit jaar nog meer genoten heb van de tour dan ooit te voren. Alhoewel ik de tour van 1968 die door Jan Jansen is gewonnen ook nooit zal vergeten. Ik zat toen ook zelf op de fiets met een geel T-shirt, ja mooie tijden. Maar het bijzondere van deze tour is Team Sky: wat een organisatie, commitment, ervaring en discipline.
Je vraagt je af waarom al die andere ploegen daar niet van willen leren. Want als je geel in Parijs wilt hebben dan weet je dat niemand dat alleen kan, maar dat iedereen in de ploeg moet werken voor een doel. En de kopman zal te allen tijde zuinig met zijn energie om moeten gaan, geen verspilling of grootdoenerij als het niet nodig is, maar toeslaan als het kan en moet.
Nu ben ik precies waar ik heen wil en dat is FloraHolland: wat een verstrooide ploeg. Ik heb het idee dat ze zelfs niet weten waar Parijs ligt. Ik ben er bijna van overtuigd dat geen enkele renner uit die ploeg de eindstreep zou halen. Want bijna alle wielerploegen worden geleid door ex-wielrenners, en dat helpt als je weet wat fietsen is. En is het heel vreemd dat de meeste voetbalclubs gemanaged worden door ex-voetballers?
We kunnen het bij FloraHolland niemand kwalijk nemen, of misschien toch wel? Moeten we niet wat meer ervaring binnenhalen? Mensen die al 20 of 30 jaar in de branche werken. Dit gebeurt niet alleen bij wielrennen en voetbal maar ook bij de multinationals en zelfs in de politiek. Deze mensen hebben de basis in huis waar we mee verder kunnen werken. We kunnen geen eeuwige proeftuin blijven.
Eerst proberen we de E-auction, dan de dozenveiling, vervolgens vandaag voor morgen, maar echt verder komen we niet. Laten we doen wat we moeten doen. Gewoon wat we al 100 jaar doen, maar dan beter. En dat begint met nieuwe logistieke middelen van deze tijd.
Dus FloraHolland, neem een voorbeeld aan Team Sky. Begin met een gemotiveerde, ervaren ploeg met voldoende kennis en energie. De route is bepaald, we willen nu alleen nog als eerste met de hele ploeg in Parijs aankomen zonder omwegen en verspilling.
I think I get the point nevertheless it seems worthwhile reflecting if doing what we did the last 100 years – only better – will be sufficient?
Obviously there are industries – logistics and retail with Jeff Bezos and Amazon is one example – where people with no experience at all in said sector have changed the rules of the game. Tesla is another one and there are many more … and many more to come I guess.
So maybe we could start thinking if Paris is still the place to go … and if going there by bike still what people (customers) realize as something they are looking for?