De in het begrotingsakkoord overeengekomen verhoging van de accijns op diesel en LPG is voor de land- en tuinbouw, als grootste exporterende sector van de Nederlandse economie, een aanslag op de concurrentiepositie. Dat schrijft LTO Nederland in een brief aan de Tweede Kamer.
In deze brief zegt LTO het eerdere schrijven te ondersteunen, dat BOVAG, EVO, TLN en VNO-NCW vorige week naar de Kamer stuurden over de gevolgen van in het recente Begrotingsakkoord 2014. In dat schrijven laten VNO-NCW en de drie brancheorganisaties weten verbijsterd te zijn over het feit dat de gewraakte accijnsverhogingen in het recente begrotingsakkoord ongemoeid zijn gelaten.
Er wordt niet alleen gewezen op acute problemen die dreigen te ontstaan, maar ook op continuïteitsproblemen van bedrijven in de grenstreek. Duidelijk is volgens de organisaties, dat op langere termijn de inkomsten van de overheid structureel omlaag gaan.
Rode diesel
LTO Nederland wijst er op, dat de nu voorgestelde accijnsverhogingen bovenop de lastenverhoging komen van vorig jaar, onder meer als gevolg van het afschaffen van de rode diesel.