Kijkend naar een aantal succesverhalen van het laatste decennium hebben ze vaak een ding gemeen. Uber, ’s werelds grootste taxibedrijf, bezit geen enkel voertuig. Facebook, ’s werelds populairste media-eigenaar, maakt geen inhoud. Alibaba, de meest waardevolle retailketen, heeft geen inventaris. Airbnb, ’s werelds grootste accommodatie-verschaffer, bezit geen onroerend goed. En zo zijn er nog legio voorbeelden op te noemen.
Het is een bekend sausje voor een succesverhaal. Zorg dat je de tussenpersoon bent tussen twee partijen en zorg voornamelijk voor heel veel gemak bij de eindklant. Maar laat het harde werken over aan de rest. Vaak geschoold op een stukje technologische vernieuwing, maar het basisprincipe blijft hetzelfde. Met Uber ga je nog steeds van plek A naar B. Met booking.com boek je nog steeds dezelfde hotelkamer.
De Nederlandse bloemenveilingen passen dit principe al meer dan 100 jaar toe. Waren hun tijd dan ook ver vooruit. Tussenpersoon voor kweker en handel, en voor allebei een zeer praktisch middel. Zonder zich te bemoeien met een van beiden. De Nederlandse bloemensector is juist door de veiling groot geworden. Geen beter instrument om een vers product te verhandelen. Niets is zo efficiënt, zo transparant, zo marktconform en zo eerlijk als de veilingklok. De kweker kan zich focussen op het kweken, de handelaar op het verhandelen. Terwijl de klok elke dag de transactie tussen de kweker en de handelaar verzorgt.
De ontwikkelingen bij RFH gaan de laatste jaren juist tegengesteld aan de lessen uit de praktijk. De veiling zou zich moeten vasthouden aan haar basisprincipe (het veilen van bloemen) en dit zo efficiënt mogelijk inrichten. Voor zowel kweker als handelaar. En dit stimuleren in plaats van proberen af te breken. Uber gaat ook niet zeggen dat je misschien beter kunt gaan lopen of fietsen. Van binnen zou RFH er uit moeten zien als een warenhuis van Amazon, aan alle fysieke processen zou geen mensenhand meer te pas hoeven te komen. Maar de basis, het afmijnen van bloemen met behulp van een klok, zou nooit aangeraakt mogen worden.
Waarborg een klok waar loyaliteit, kwaliteit en efficiëntie hoog in het vaandel staan en we kunnen nog 100 jaar genieten van dit unieke instrument.
Thomas Fransen,
Bedrijfsleider bij Timaflor, Kenia
Lees hier meer columns van Thomas.
De vergelijking gaat mank. Amazon, misschien wel het succesvolste platformbedrijf, doet juist alles echt maximaal zelf