De omzetontwikkeling bij Plantion loopt in de eerste vijf maanden van dit jaar achter bij vorig jaar. „Het weer is de spelmaker en de spelbreker geweest”, sprak commercieel directeur Guus van Logtestijn gisteravond op de algemene ledenvergadering in Ede.
De eerste vijf weken van het jaar ging het goed, maar toen kwamen er twee weken vorst en dat raakte de handel in viool en primula. Bovendien organiseert een grote klant zijn inkoop dit jaar anders dan vorig jaar, ook dat heeft effect op de omzet van Plantion, aldus Van Logtestijn.
Opvallend is dat bemiddeling een min scoort. In de eerste vijf maanden werd er voor 27,2 miljoen euro bemiddeld. Dat is 5,2% minder dan in 2017. Dat komt behalve door die ene grote klant die elders inkoopt door de nieuwe tarievenstructuur van Royal FloraHolland. Directe afzet via FloraHolland is sinds 1 januari goedkoper geworden. Plantion gaat daar niet in mee. Van Logtestijn: „Als wij er niets aan kunnen verdienen dan doen we het niet. Dan doet een ander het maar.”
De klok en de Plantion Digitale Marktplaats (PDM) realiseerden wel een plus. Tot 1 juni was de omzet van de klok 22,7 miljoen (+1,3%) en de omzet van PDM 5 ton (+25%). Het Groencentrum haalde eenzelfde omzet als vorig jaar: 9 ton. In totaal is de omzet van Plantion tot juni 51,3 miljoen euro. Dat is 2,3% minder dan vorig jaar.
Plantion kende net als FloraHolland een groot probleem met Deense Containers. Er was een onbalans tussen de vestigingen van FloraHolland en Plantion. Van Logtestijn wijt dit aan het feit dat er in aanloop naar Moederdag drie feestdagen in twee weken waren. Dag van de Arbeid, Koningsdag en Hemelvaart. Plantion kreeg veel verwensingen naar het hoofd. „Het was 2,5 week spannend”, zei Van Logtestijn.
Algemeen Directeur Peter Bakker bevestigde na afloop dat ook de opslagkosten voor Deense Containers mogelijk een rol spelen bij de onbalans. Hij heeft dit aangekaart bij FloraHolland. Kwekers zijn minder genegen om hun karren bij FloraHolland op te slaan, omdat ze er opslaghuur voor moeten betalen. Ze laten de karren op de kwekerijen staan. Dit leidt ertoe dat er in drukke periodes te weinig karren in omloop zijn.
Visie 2025
In het midden lange termijn plan zet Plantion naast op de authentieke fysieke wereld in op de digitale wereld. Er lopen diverse projecten. Zo staan op de digitale marktplaats bijzondere planten en bloemen voor een vaste prijs aangeboden. Klanten kunnen die kopen en de volgende dag meenemen. Bakker: „Ook zijn we bezig om de webshop beter te maken, zodat de digitale marktplaats als businesswebshop vorm krijgt.”
Plantion werkt verder aan het digitaal schouwen. Deze maand maakt het een begin met zomerbloemen en importhandel. De bloemen en planten worden bij binnenkomst gefotografeerd, foto’s worden vervolgens in een digitaal fotoalbum gezet. Hierdoor kunnen inkopers voorafgaand aan het inkopen op afstand schouwen.
Op de fysieke klokken loopt tegenwoordig een reclameblok voor noviteiten op de klokken van Plantion. Op woensdag en donderdag wordt de klok om 6:30 gestopt en worden nieuwe producten en cultivars getoond.
Daarnaast zet Plantion in op beleving. Eens in de maand doet de veiling iets bijzonders voor kopers die naar Ede komen. „We willen dat de bloemisten niet alleen een mooi product inkopen, maar ook een mooi verhaal meegeven en laten zien hoe trends in de toekomst eruit zien”, zei Bakker. „Fysiek en digitaal hebben elkaar nodig om ook in de toekomst goede resultaten te halen.”