Het experiment met het veilen van rozen in dozen bij Royal FloraHolland krijgt geen vervolg. Het experiment, dat van september 2015 tot maart 2016 liep, haalde niet het beoogde resultaat
Bij aanvang van het experiment liep het aantal deelnemende aanvoerders anders dan de veiling had verwacht. Na verloop van tijd nam het aantal aanvoerders die in doos leverden af. Van zes aanvoerders liep dit terug naar drie aanvoerders. Dit omdat de prijsvorming dusdanig achter bleef vergeleken met product op water.
Het experiment heeft voor een totale periode van zeven maanden gelopen. In deze periode heeft FloraHolland informatie verzameld over de prijsvorming en het verschil met het product op water. Ook heeft ze de interesse van klanten en hun redenen tot aankoop van product in dozen kunnen peilen.
Conclusies na experimentfase:
Het veilen van rozen in dozen op de klok levert minder op dan rozen op water. De lagere handelingskosten en dalende veilkosten, vanwege andere beladingsgraad van de karren, weegt niet op tegen dit prijsverschil.
Klanten vinden voor rozen in dozen de prijs absoluut het belangrijkste. In veel gevallen kochten ze de rozen in doos vanwege de lagere prijs. Maar werden de rozen vervolgens weer over op water gezet voor hun eindklanten.
Het veilen van product in dozen zou juist voor de KOA (kopen op afstand) klanten interessant zijn. Dit door een betere beladingsgraad van hun transport via een exporteur.
Doordat er vanaf de start van de pilot geen duidelijk positievere prijsvorming en verlaging in kosten aangetoond is, is het niet gelukt om andere aanvoerders deel te laten nemen aan het experiment. Met deze en bovenstaande resultaten heeft de veiling dan ook besloten niet door te gaan met deze manier van aanbieden.