Het Varend Corso heeft dringend sponsors nodig, anders valt in 2015 het doek. Die noodkreet slaakte voorzitter Kees Mostert maandag in de Westlandse editie van het Algemeen Dagblad.
Dit jaar zijn twee grote sponsors afgehaakt, samen goed voor € 60.000. „Andere partijen doen het vaak net iets minder”, zegt Jan Verheij, mediamarketeer bij FloraHolland en woordvoerder van het corso. „We hebben wel wat nieuwe kleinere sponsoren, maar dat is nog niet genoeg om met een brede glimlach uit te varen.” Het corso is nog in onderhandeling met mogelijke grote sponsoren, maar er zijn nog geen handtekeningen gezet. Wel heeft FloraHolland vorig jaar voor drie jaar bijgetekend en zet morgen de Rabobank een handtekening voor drie jaar op de Startbijeenkomst voor het corso.
Dit jaar gaat het corso gewoon op de oude voet door, gebruik makend van de reserves die in de afgelopen jaren zijn opgebouwd. De bodem daarvan komt echter snel in zicht, aldus Verheij.
De begroting van het corso is ruim drie ton. De meeste daarvan gaat naar de arrangeurs, de vergoedingen voor de boten en de schippers, de catering, de veiligheidsvoorschriften, de tribune en de tent. Ook moeten de 400 vrijwilligers voorzien worden van hun natje en hun droogje. Op dit moment kijkt de organisatie waar er te bezuinigen valt, bijvoorbeeld op de 1.300 lunchpakketten. Aan de kwaliteit van het corso zelf mag niet worden getornd, vindt de organisatie,
Vorig jaar is het Varend Corso geld gaan inzamelen onder het publiek. Dat heeft ruim € 20.000 opgeleverd. „Dat is echter nog een onzekere post”, vindt Verheij.
Volgens hem wordt er in de toekomst nog meer aan gedaan om de sponsors onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld op social media, op de website van het corso en in de regionale media. De boten blijven echter vrij van reclame. „Dat moeten geen varende reclameborden zijn.”