De exclusieve vanda wordt minder vaak staand in glas verkocht en gaat langzaam terug naar zijn ’roots’. Met de blote, hangende wortels zoekt vanda aansluiting bij de urban jungle trend en de comeback van de hangplant.
De vanda heeft met haar onderscheidende kracht veel minder last van de malaise bij phalaenopsis dan andere orchideeën. Maar makkelijk heeft ze het niet dit seizoen. Vanda groeit met name nog in het extreem high-end segment. Bij de ’gewone’ bloemist is de rek eruit.
Jos Scheffers van kwekerij Zeurniet: „Het bijzondere is eraf misschien. De lastige verzorging op de winkelvloer speelt mee, maar ook de warmte van de afgelopen weken was slecht voor de afzet.” Gelukkig blijft de crème de la crème van deze wereld een trouwe fan. „Zo hangen er nu honderden vanda’s in het Four Seasons George V-hotel in Parijs en in luxe jachten aan de Franse Riviera. De niks-is-te-gek-markt is groeiend. Ad hoc, dat wel, maar de wereld is groot en er is altijd wel ergens een feestje”, beschrijft Steef van Adrichem van kwekerij Anco.