Promotieorganisatie Westland Marketing krijgt vanaf 2019 geen jaarlijkse subsidie van €200.000 meer van de gemeente Westland. Dat heeft het college van B & W onlangs besloten, zo melden onder meer AD en WOS. De stichting moet volgens het college los van de gemeente verder.
Westland Marketing, dat sinds 2009 bestaat, vormt het marketinginstrument van de gemeente Westland en heeft tot doel het Westland op een positieve manier op de kaart te zetten, waarbij de thema’s innovatie, duurzaamheid en ondernemerschap een prominente rol spelen.
In de tuinbouw is de organisatie vooral bekend van acties als de demonstratiekas die in 2014 tijdens het WK Hockey in Den Haag bij het stadion werd gebouwd, de ’Share your love with flowers’ boot die in 2015 tijdens de Amsterdam Gay Pride meedeed aan de Canal Pride, het tuinbouwpaviljoen dat datzelfde jaar op de World Expo in Milaan stond en van diverse filmpjes en onderwijs- en promotiemateriaal.
Nu de gemeentelijke subsidie komt te vervallen, houdt Westland Marketing naar alle waarschijnlijkheid op te bestaan als zelfstandige stichting, zegt directeur Angelique Koolschijn voor de camera van WOS. De stichting krijgt ook bijdragen van het bedrijfsleven, maar die zijn volgens haar op projectbasis en kunnen de stichting geen slagkracht geven. Koolschijn is niet verbaasd over het besluit van B en W. „Met die twee ton kun je net geen deuk in een pakje boter slaan. Ter vergelijking, in Den Haag wordt €28 miljoen aan marketing uitgegeven”. Voor een hoger subsidiebedrag is volgens Koolschijn echter geen politiek draagvlak. „Daarom acht ik de kans groot dat Westland Marketing over een tijdje wordt opgeheven”, aldus Koolschijn op WOS.nl.