De bestseller van Jim Collins, uit begin deze eeuw, draagt deze intrigerende titel. Het boek bevat een aantal belangrijke aanknopingspunten voor bedrijven om van goed naar geweldig te groeien. Ik wil graag de verbinding naar onze sector maken, omdat er een aantal elementen wordt benoemd waar ik ook geïnspireerd door ben en blijf.
Het belangrijkste punt is dienend leiderschap. Ik mis binnen onze sector op een aantal plekken echt leiderschap. Vaak staat het persoonlijke belang en/of het bedrijfsbelang, het sectorbelang in de weg. Doen we het goed? Ja, op veel terreinen wel. Maar het kan echt beter. Beter naar de toekomst toe. En daar hebben we talentvolle mensen voor nodig, waarbij aandacht vanuit de gehele sector voor een goed en onderscheidend imago als werkgever centraal staat.
Bij rondleidingen en presentaties voor studenten en mensen uit andere bedrijfstakken merk ik hoe positief we worden ervaren als we eenmaal zichtbaar zijn. Onbekend maakt onbemind. En met de nuchtere houding, professionele benadering en de internationale dynamiek met onze versproducten liggen er enorm veel mogelijkheden voor nieuwe medewerkers om zich te ontwikkelen binnen de handel, de teelt en de retail van bloemen en planten. Hier liggen kansen.
In het boek van Collins komt ook een effectieve verdedigingsmethode voor bedrijven en sectoren voorbij. Het recept is eenvoudig: blijf doen waar je goed in bent. En stel je de vraag: waar ligt je passie, je focus en heb je een heldere strategie? Hier ligt het kantelpunt van ’goed’ naar ’geweldig’. Als wij vanuit deze invalshoek onze business meer zouden benaderen, liggen daar kansen voor alle ketenpartijen.
We kunnen deze ontwikkeling versnellen door met elkaar nog meer de verbinding en de samenwerking te zoeken en tegelijkertijd leiderschap te tonen vanuit handel, kwekers en de marktplaats Royal FloraHolland. Hierbij helpt de genoemde focus én de inzet van technologie en digitalisering zeker aan mee. Voor de komende jaren gaan we hier nadrukkelijk op inzetten.
Ik wil graag samen verder bouwen aan onze sector. Aan een geweldige toekomst. U ook?