Nu romantisch dineren er nog niet inzit, vragen mensen zich af waar zij hun (geheime) liefde een plezier mee doen. Fleurop zocht het uit. Chocolade blijkt het favoriete cadeau van mannelijk Nederland te zijn, vrouwen maak je het meest blij met bloemen.
Uit het onderzoek blijkt ook dat vooral koppels die net samen zijn – korter dan twee jaar – Valentijnsdag vieren (85%). Van de stellen die langer dan 25 jaar samen zijn, viert nog maar 38% de liefde. Vrouwen besteden gemiddeld €16,10 aan een Valentijnscadeau, mannen zijn iets guller en geven gemiddeld €18,70 uit. Op de vraag of Valentijnsdag in coronatijd extra belangrijk is, antwoordt een vijfde van de respondenten volmondig ja.
Rode rozen blijven populair
De rode roos staat nog altijd symbool voor de liefde. Wendy Smit, marketingspecialist bij Fleurop Nederland: ‘En dan vooral voor ontluikende liefde. Met 52% zijn rode rozen het meest populaire bloemengeschenk onder stellen met een korte relatie (0-5 jaar). Koppels die 25 jaar of langer samen zijn, krijgen met Valentijn liever een minder zoete creatie. 47% van hen kiest voor een kleurrijk plukboeket.’
Drukke Valentijn
De online bloemenorganisatie maakt zich op voor een drukke Valentijn. ‘Sinds de start van de coronapandemie een jaar geleden is de vraag naar bloemen meer dan verdubbeld. We zien dat bloemen als geen ander gevoelens kunnen overbrengen in een tijd waarin fysiek contact niet altijd mogelijk is. Gevoelens die op een feestdag als Valentijn de hoofdrol spelen. We schalen daarom in alle opzichten op. Om het aantal orders in goede banen te leiden hebben we ons klantenserviceteam uitgebreid. Bloemisten kopen extra bloemen in en hebben een leger aan bezorgers paraat staan, zodat cupido zijn werk kan doen’, aldus Smit.
Bron en infographic: Fleurop | Foto: Shutterstock