Tot nu toe conform prognose”, meldt inkoper Martin van Rijn van Van Dijk Flora vlak voor Internationale Vrouwendag over de afzet van tulpen in het retailsegment. „Stabiel en daarmee volgens de verwachtingen”, vult productmanager Lennart Smaal van Flower Trade Consult aan. Het retailsegment vormt de basis voor de tulpenafzet met Duitsland als grootste trekker: 40% tot 50% van de bijna 2 miljard Nederlandse tulpen wordt bij de Oosterburen afgezet en 70% daarvan gaat via retailketens. Na de twijfelachtige start van het tulpenseizoen is er gerekend vanaf augustus tot en met januari op veilingniveau een achterstand van 10% in de aanvoer. Daarvoor werd per steel 16,4 cent betaald, 1,2 cent meer dan in 2017/2018 en 0,4 cent meer dan in 2016/2017.
„De start is goed geweest”, stelt Bert Karel van broeierij Karel Bolbloemen, op de markt vanaf eind november tot eind juni. „En wat positief stemt voor het verdere verloop is dat de kwaliteit goed is. Dankzij meer zonuren vorig jaar hebben de bollen meer inhoud en dat komt de vitaliteit ten goede.” Ed Griekspoor van Mopabloem herkent dit signaal vanuit de markt. „De kwaliteit is fabelachtig”, vindt hij zelfs. Exporteurs signaleren een groei in Oost-Europese afzetbestemmingen. „Vrouwendag is een impuls, maar de marktgroei is structureel”, weet Van Rijn. „Dat zien we ook bij onze klanten die bijvoorbeeld Polen en Hongarije beleveren”, stelt Karel vast. „Uiteindelijk zijn de weersinvloeden sterk bepalend voor consumentengedrag bij de aankoop van tulpen.”