Lisa Smit is uit 13 kandidaten gekozen tot Tulpenmeisje 2018. Zij moet zorgen voor extra promotie van de tulp en zal onder andere assisteren bij de opening van de tulpenpluktuin op de Dam.
Stichting Tulpen Promotie Nederland (TPN) wil in de persoon van een Tulpenmeisje een nieuw element toevoegen aan het evenement dat ze 20 januari aanstaande voor de zevende keer op de Dam realiseert. De organisatie achter de Tulpendag weet inmiddels dat de internationale pers graag foto’s maakt van het evenement. Niet alleen het plukken van de tulpen doet het goed, ook foto’s van een vlotte dame tussen de veelkleurige tulpen worden veelvuldig gedeeld.
Een oproep van TPN leverde 13 kandidaten voor de rol Tulpenmeisje 2018 op. Vooral op basis van motivatie – een link met de tulpensector was een pre – is de selectie gemaakt. De 19-jarige Lisa Smit, dochter van TPN-voorzitter Arjan Smit uit Spierdijk, werd gekozen. „Ik wist dat ze zichzelf opgegeven had, maar ben niet betrokken geweest bij de verkiezing”, geeft Arjan Smit aan.
Bloggers rondleiden
Lisa Smit zal onder andere de aanwezige journalisten en bloggers rondleiden in de pluktuin op de Dam. De officiële opening op zaterdag 20 januari gebeurd door een van de hoofdrolspeelsters van de film Tulipani uit 2017: Anneke Sluiters. Zij speelt de geliefde van tulpenboer Gauke, die na de Watersnoodramp in 1953 naar Italië vertrekt met een zak tulpenbollen. Anneke Sluiters opent de pluktuin op de Dam om 13.00 uur.
Het thema van de pluktuin 2018 in Amsterdam is Romantiek. Dit thema is onder andere vertaald in het ontwerp van de tuin. In samenwerking met de agrarische marketingorganisatie VLAM (België) krijgt Tulpendag op 20 januari een doorvertaling in België. Op het Koningin Astridplein in Antwerpen verschijnt een pluktuin, die op gebaseerd is op het Nederlandse thema Dutch Design uit 2017.
In samenwerking met Keukenhof, NBTC, Noordwijk Marketing en Novasol vinden komende weken diverse tulpenactiviteiten plaats. Diverse journalisten uit Duitsland zijn uitgenodigd op de Dam in Amsterdam. 250 bloemisten gaan hun winkels versieren met tulpenvlaggetjes om hun klanten te attenderen op tulp. Fleurop Nederland introduceert nieuwe tulpenboeketten in hun online shop en Intratuin organiseert tulpenactiviteiten in al hun filialen in Nederland en België.