Met ruim 6.000 ha aan siergewassen behoort Ecuador tot de belangrijkste producenten ter wereld. Tienduizenden families zijn er economisch afhankelijk van. De sector heeft knap bijgedragen aan de toegenomen welvaart van het land. Maar bijzonder genoeg stelt de binnenlandse consumptie totaal niets voor. Minder dan 1% van de productie wordt lokaal verkocht.
Ecuadoranen houden van een avondje bioscoop, van uit eten of dansen. Maar niet van bloemen. Niet voor een verjaardag en niet voor zichzelf. Ga je bij iemand op bezoek? Dan breng je gewoon een nagerecht of flesje wijn mee. Het zit gewoon niet in de cultuur. Alleen bij grafwerk en bruiloften wordt er veel met bloemen gewerkt en daarmee houdt het op. Ook in supermarkten is het aanbod schraal. Een paar mono-bosjes, eetbare kruiden en een verdwaalde kalanchoë vind je er misschien, maar uitgebreider is het assortiment er meestal niet.
Veel kwekerijen kiezen er trouwens bewust voor om niets op de lokale markt af te zetten. Enerzijds omdat het simpelweg te weinig oplevert. Anderzijds, omdat er risico’s aan kleven. Handelaren betalen rozenkwekers gemiddeld anderhalve dollar per bos. Dat is dus omgerekend 6 cent per tak. Voor ongesorteerde B-kwaliteit is de prijs zelfs nog lager. In de wetenschap dat de kostprijs rond de 30 cent ligt, begrijp ik best dat een kweker ze liever op de composthoop gooit!
Maar risico’s zijn er ook. Noem ze slimmeriken of bedriegers, maar sommige lokale handelaren sorteren de bloemen opnieuw uit en sturen de beste alsnog naar het buitenland. Naar Peru of Bolivia. Of zelfs naar Noord-Amerika. Als kweker schiet je je daarmee dus alleen maar in je eigen voet. Bovendien bestaat de kans dat de lokaal verkochte stelen niet voor consumptie worden gebruikt, maar voor illegale vermeerdering. Met name bij nieuwe rassen geldt dit risico.
Toch nog één keer terugkomen op die aflatende populariteit van bloemen hier. Eén bloem vormt een uitzondering en dat is onze Nederlandse tulp! Een bloemenwinkel in Quito had ze in de Valentijn-aanbieding. Per bosje van vijf, voor het kleine prijsje van slechts 27 dollar. Koopje toch?
Zolang de voorraad strekt uiteraard…
Victor van Dijk,
Area-manager Zuid-Amerika, FleuraMetz
Klik hier om meer columns van Victor te lezen.