In navolging van andere fysieke winkels zien ook de tuincentra dat consumenten steeds vaker online shoppen. Bij de marktsegmenten ’levend’ en ’niet-levend’ samen lag het marktaandeel online aankopen vorig jaar op 21%, terwijl dat in 2016 nog 18% was. Per product zijn er wel grote verschillen: speeltoestellen worden bijvoorbeeld bijna in de helft van de gevallen via internet verkocht, maar bij eenjarige planten zijn de online aankopen te verwaarlozen.
Dat steeds meer consumenten via het web hun tuinartikelen bestellen, heeft volgens Tuinbranche Nederland onder meer te maken met het feit dat steeds meer traditionele retailers ook online zijn gaan verkopen.
Er zijn echter ook webwinkels die gespecialiseerd zijn in tuinartikelen. Deze zaken zagen hun gezamenlijke marktaandeel bij de marktsegmenten ’levend’ en ’niet-levend’ vorig jaar groeien van 12 naar 13,5%, zo blijkt uit het continue-onderzoek dat marktonderzoeksbureau GfK in opdracht van Tuinbranche Nederland uitvoert onder tienduizend consumenten.
Tuincentra het grootst online
Tuincentra zijn met een marktaandeel van 34% veruit het grootst op de markt van online tuinartikelen. De jaarcijfers tonen, volgens adjunct-directeur Brenda Horstra van Tuinbranche Nederland, aan dat de online omzet blijft toenemen en dat het marktaandeel van fysieke winkels onder druk staat. Tuincentra die on- en offline combineren, profiteren het meest van de groei. Maar de fysieke winkels zullen er volgens haar harder aan moeten trekken. „De generatie ’millennials’ wil offline blijven winkelen. Tuincentra zullen met winkels hun bestaande sterke rol in sfeer en beleving moeten uitbouwen om klanten aan de winkel te blijven binden. Ze zijn en blijven bij uitstek de partij om de groene uitdaging in de tuin te verwezenlijken.”