Met een groei van 7% tot een jaaromzet van €3,9 miljard in 2017 zitten de tuincentra weer bijna op het record omzetniveau van ruim €4 miljard van vóór de crisis. Hoewel consumenten nog steeds meer ’hardware’ (tuinmeubelen, siertegels en bijvoorbeeld kerstdecoraties) dan levend groen kopen, noteerde ook de plantenomzet een flinke plus van 11%. Dat blijkt uit cijfers die Tuinbranche Nederland vandaag bekend maakte.
De dynamiek op de woningmarkt heeft de omzet van tuincentra vorig jaar omhooggestuwd. „Meer aangelegde tuinen bij nieuwbouw en meer herinvesteringen in bestaande tuinen verklaren de omzetstijging. Vooral de verkoop van totale tuinconcepten zit in de lift”, zegt adjunct-directeur Brenda Horstra van Tuinbranche Nederland.
De omzet in planten (+11%) steeg harder dan die in sierbestrating (+6,2%), komt naar voren uit het continue-onderzoek dat marktonderzoeksbureau GfK in opdracht van Tuinbranche Nederland uitvoert onder tienduizend consumenten. De campagnes om consumenten aan te zetten meer bloemen, planten, struiken en bomen in hun tuin te zetten in plaats van het simpelweg betegelen van de ruimte, beginnen volgens Horstra hun eerste vruchten af te werpen. „Dit zal partijen die samen de klimaatvriendelijke tuin promoten, stimuleren om daarmee door te gaan.”
Marktsegment ’niet-levend’
Het marktsegment ‘niet-levend’ (41% van het totaal) kende vorig jaar een omzetstijging van 9,4% naar €1,6 miljard. Bij groot onderhoud (35% van de markt) steeg de omzet naar €1,4 miljard (+6,7%). Het segment ’levend’ (aandeel 24%) bleef enigszins achter met een plus van 5% naar bijna €930 miljoen.