Tuinbranche verwelkomt fraai voorjaar na slecht 2013

Voor het tweede jaar op rij hebben consumenten fors minder uitgegeven aan zowel bloemen en planten voor in de tuin als voor in huis. Dat meldt Tuinbranche Nederland. De brancheorganisatie van de tuinketen is wel blij met het vroege en fraaie voorjaar. Dat zorgde in januari en februari al voor een stevige plus in de omzet van tuincentra.

In 2013 kwam de tuinmarktomzet uit op € 2,2 miljard, bijna € 200 miljoen lager dan in 2012. Bedroeg in 2012 de daling al 6,5%, in 2013 schoot de omzet nog eens ruim 8% naar beneden. Het slechte weer tot aan de zomer veroorzaakte vorig jaar vooral bij de categorie Levend fors lagere bestedingen.

Bij de categorie Levend namen de totale bestedingen af van bijna € 1,2 miljard naar € 1,0 miljard. De uitgaven aan de productgroepen eenjarige planten (ruim € 155 miljoen) en meerjarige planten (€ 270 miljoen) daalden beide met 16%. Bij bloemen en planten binnenshuis (ruim € 570 miljoen) was sprake van een omzetdaling van 11%. De totale bestedingen bij de categorie niet-levend bleven stabiel op € 1,2 miljard.

Buitenweer
Met een periode met mooi buitenweer voor de boeg verwacht Tuinbranche Nederland dat het bestedingsniveau zich dit jaar veel beter zal ontwikkelen dan afgelopen jaar het geval was. Het verschil werd vooral in het voorjaar gemaakt, blijkt uit continu marktonderzoek onder tienduizend mensen in opdracht van Tuinbranche Nederland.