De grote reorganisatie bij Signify, de voormalige lampendivisie van Philips, heeft geen gevolgen voor de afdeling Horticulture. Dat laten managers van deze businessunit weten. Signify gaat komende tijd wereldwijd ruim 700 banen schrappen; op de vestigingen in Eindhoven en Amsterdam zullen 250 banen verdwijnen.
Agriculture is echter een van de groeisectoren voor ledlicht, zegt marcommanager Daniela Damoiseaux. „Er zijn nieuwe salesmensen aangenomen, en investeringen in nieuwe producten en oplossingen gaan gewoon door.”
Voor de reorganisatie van Signify zijn een paar oorzaken aan te voeren. De markt voor kantoren en hotels – een belangrijke markt voor ledlampen – is ingestort vanwege de coronacrisis. Nieuwbouw staat op een laag pitje. Een andere verklaring is dat ledlampen veel langer meegaan dan gloeilampen of tl-balken.
Ook de floriculture-markt voor ledlampen liet vorig jaar maart en april een dip zien. „Uiteindelijk hebben we het jaar toch goed afgesloten”, vertelt Damoiseaux. „Onze portefeuille met projecten is mooi gevuld. Op dit moment zien we groei.”
Het grootste deel van de tuinbouwmarkt voor Signify ligt in de Benelux. „Maar ook in Afrika, Noord- en Zuid-Amerika hebben we de laatste jaren goed verkocht en dat verwachten we door te zetten”, aldus Ferry Kuhlman, global segment manager floriculture. „Naast deze markten waar LED de standaard is voor nieuwe lichtinstallaties zijn er ook nog grote kansen in groeimarkten zoals Oost Europa en China.”