De tuinbouw moet meer samenwerken, kennis delen en successen uitdragen. En het tuinbouwcluster in Zuid-Holland kan megacities voeden. Dat waren de belangrijkste conclusies tijdens het Jaarevent van Greenport Westland-Oostland, vrijdag 15 april. De bijeenkomst bij Anthura in Bleiswijk trok ruim 200 bezoekers en had als thema ’Op stoom naar Greenport 2020’.
Zuid-Holland lijkt alles mee te hebben en toch is het een van de economisch zwakkere regio’s in Europa. „Hoe kan dat?”, vroeg Martin van Gogh, directeur van Hoogendoorn Growth Management, zich af. Volgens hem moet het cluster zich niet meer richten op het ’verslepen’ van producten. „Dat is geen duurzame toekomst. De focus moet liggen op de stedelijke bevolking.”
Daarbij moet het Zuid-Hollandse tuinbouwcluster volgens Van Gogh drie strategieën tegelijk uitvoeren: wereldwijd nummer 1 zijn in tuinbouwkennis op het gebied van voeding, gezondheid, plantinhoudstoffen en technische systemen; oplossingen bedenken om West-Europese steden te voorzien van voeding, gezondheid en welbevinden; en die oplossingen internationaal verkopen.
Cross-overs en hightech
De ontwikkeling van robots en kunstmatige intelligentie gaat bijna in een rechte lijn omhoog. Dat vertelde Maarten Steinbuch, hoogleraar in robotica aan de TU Eindhoven en actief partner van de Brainport. Over tien jaar is een computer net zo slim als een mens, over 25 jaar zo intelligent als de hele mensheid.
Volgens Steinbuch bieden cross-overs, hightech en robots veel mogelijkheden voor de tuinbouw. Ondernemers in de tuinbouw moeten zich daar bewuster van zijn, vertelde hij.
Steinbuch adviseerde ondernemers bovendien collega’s en kennisinstellingen te benaderen. „Zie andere bedrijven als collega’s, niet als concurrent. Breng samen je bedrijf een stapje hoger.” Ook zouden ondernemers bij hun toekomstplannen meer moeten luisteren naar jongeren in hun bedrijf. „Prikkel ze om jou de creativiteit te geven die je al verloren bent.”
Marketing, Energie en Logistiek
Tijdens het Jaarevent werden tafelgesprekken gehouden over de thema’s Marketing, Energie en Logistiek. Onder leiding van dagvoorzitter Marijke Roskam (bekend van BNR) werd gediscussieerd over welke stappen de Greenport moet zetten voor een gezonde en duurzame toekomst. Samenwerking was bij alle thema’s het credo. „Er is in de agrologistiek veel meer eenheid en regie nodig”, vertelde Coen Meijeraan van Royal FloraHolland en GreenportWO.
De Nederlandse tuinbouw zou trotser op zichzelf moeten zijn, en die trots moeten uitdragen, bleek tijdens het tafelgesprek over Marketing. „Je moet poetsen, en er daarna flink over vertellen”, aldus wethouder Maarten Struijvenberg van de gemeente Rotterdam en bestuurslid van GreenportWO. Bij het gesprek over energie ging het onder meer over de mogelijkheden van geothermie. „De tuinbouw in Zuid-Holland is de energiebuffer van de toekomst”, stelde Maya van der Steenhoven van het Programmabureau Warmte Koude Zuid Holland.
Vertrouwen
Voorzitter Adri Bom-Lemstra roemde tijdens haar openingswoord de kracht van het regionale tuinbouwcluster. „Ik heb het vertrouwen dat dit krachtige cluster hier blijft. Dat we wereldkamioen kennis kunnen worden en de wereld oplossingen kunnen bieden op het terrein van ’voeding en groening’.” Dat vraagt om samenwerking, concludeerde programmamanager Jolanda Heistek tot slot. „Een succesvolle Greenport kunnen we alleen samen realiseren. We moeten elkaar dus opzoeken en samen de versnelling zoeken.”
Greenport Westland-Oostland (GreenportWO) is het regionale samenwerkingsverband tussen overheid, bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en kennisinstellingen. Ondernemers hebben daarbij de regie: zij bepalen welke onderwerpen en thema’s relevant zijn voor de toekomst van de sector. GreenportWO onderzoekt vervolgens op welke manier het beste kan worden gewerkt aan het realiseren van die toekomst.