Tuinbouw Tanzania groeit snel

Tuinbouw is op dit moment met een groei van tussen de 9 en 12% per jaar de snelst groeiende sector binnen de landbouw in Tanzania. „De komende jaren hopen we een groei van tenminste 20% te halen”, zegt Anthony Chamanga, beleidsmedewerker van de Tanzania Horticultural Association (TAHA).

Chamanga doet zijn uitspraken deze week (38) in het Vakblad voor de Bloemisterij. De export van tuinbouwproducten (bloemen, planten en stekken, groenten, fruit, zaden en kruiden, zoals gember) leverde het land vorig jaar 380 miljoen dollar op, 30 miljoen meer dan in 2011. „Dat is dertig procent van de totale landbouwexport”, aldus Chamanga.

Vijf, zes jaar geleden stelde de tuinbouwsector in Tanzania weinig voor en werd er in geen enkel beleidsplan aandacht aan besteed. Traditionele gewassen als koffie, thee en katoen zorgden voor de hoognodige buitenlandse valuta, tuinbouwproducten werden vooral op kleine schaal geteeld voor de lokale markt.

De noodzaak om te diversifiëren vanwege dalende prijzen op de wereldmarkt en de duizelingwekkende groei en opbrengsten van de sector in buurland Kenia, deden de autoriteiten in Tanzania besluiten om de sector een flinke impuls te geven.

Van de zes regio’s die door TAHA zijn geïdentificeerd als geschikt voor de teelt van bloemen, groenten en fruit, is het noorden (Arusha, Kilimanjaro, Manyara en Tanga) de belangrijkste. Naast Oasis Young Plants zijn hier Nederlandse bloementelers actief als Dekker Bruins (chrysanten), Moerman (zantedeschia), Schoneveld (cyclamen en primula), Fides (chrysanten, geranium en kalanchoë) Kiliflora (rozen)en Dutch Farms (lisianthus).

Chamanga: „Wij leren veel van de machtige bloemen- en groentenindustrie in Kenia, van zowel hun successen als hun fouten. Alle exportproducten moeten van hoge kwaliteit zijn, zeker nu de EU, onze belangrijkste afzetmarkt, de importeisen fors aanscherpt.”

Van de bloemen die in Noord-Tanzania worden geproduceerd, gaat 80% via Nairobi naar Europa en de Verenigde Staten; de rest wordt vervoerd via passagiersvluchten (KLM, British Airways) die de internationale luchthaven van Arusha (Kilimanjaro) dagelijks aandoen.

„Voor de verdere groei van de sector is het hoognodig dat onze vrachtcapaciteit flink wordt uitgebreid”, benadrukt Chamanga, ,,terwijl de telers voor een constante aanvoer moeten zorgen. Op dit moment ontbreekt het daar aan zodat klanten teleurgesteld moeten worden.”