De tuinbouw staat aan de vooravond van het gebruik van Big Data. Dit stelde Harrij Schmeitz van Frug I Com gisteravond op een bijeenkomst van Tuinbouwjongeren Westland.
Schmeitz legde uit dat er door de digitalisering steeds meer informatie voor handen is in de hele keten. Behalve op het web is er ook in de achtertuin veel data. De hoeveelheid data groeit exponentieel. De grootste uitdaging is volgens Schmeitz om de data met elkaar te verbinden.
Volgens Schmeitz staat de tuinbouw aan de vooravond van het gebruik van Big Data. Enkele voorbeelden lieten echter zien dat er al hier en daar gebruik van wordt gemaakt. Een potplantenteler in Maasdijk koppelde de teeltplanning aan de planninggegevens van de stekleverancier. Om lege plekken in de kas te allen tijde te voorkomen. Hij deed hetzelfde met de voorraad van de potplantenteler en de verkoopgegevens van de exporteurs. De teler kan zo inspelen op de vraag van zijn afnemers.
Een voorbeeld is Floridata van Bert Buis die ook sprak. Deze stichting krijgt data over de bloemen en plantenexport en over debiteuren van de deelnemers (exporteurs) en schetst op basis van deze data een totaalbeeld van de export naar de diverse bestemmingen en geeft desgevraagd aan of een debiteur betrouwbaar is.
Volgens Buis is marktinformatie voor exporteurs een ’holy grail’. Behalve de omzetontwikkeling op een land meldt Floridata het marktaandeel van een exporteur, zijn ranking. Mogelijk gaat Floridata exportinformatie op productniveau bieden.
Om aan te geven dat de tuinbouw niet geheel achterop loopt met Big Data: Floridata is door het ministerie van Economische Zaken als Doorbraakproject benoemd, vertelde Buis. EZ ziet Floridata als voorbeeld van een bedrijf dat met Big Data werkt en helpt Floridata met onderzoek en een geldelijke bijdrage. Er wordt onderzocht wat er nog meer mogelijk is met de data van exporteurs.
Vrijdag in het Vakblad voor de Bloemisterij meer over de bijeenkomst van Tuinbouwjongeren Westand.