Door vertraging in het besluitvormingsproces zal de kentekenplicht voor (land)bouwvoertuigen waarschijnlijk niet eerder dan 1 april 2017 worden ingevoerd. Dat meldt brancheorganisatie Cumela op haar website.
Op 27 juni was het eerste debat over het wetsvoorstel tussen de Tweede Kamer en minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu. Aanvankelijk stond de hervatting ervan gepland voor maandag 10 oktober. Dit overleg is niet doorgegaan en de verwachting is dat het debat nu doorschuift naar november.
Praktisch niet haalbaar
Invoering op 1 januari 2017 is nu praktisch niet meer haalbaar. Inmiddels heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu in de wetsartikelen de harde datum van 1 januari gewijzigd in een datum die afhangt van de definitieve inwerkingtreding van het wetsvoorstel.
Korte conversieperiode
Uitstel betekent echter wel dat de conversieperiode voor de bestaande (land)bouwvoertuigen korter wordt. De einddatum van 20 mei 2018 voor de kentekening van alle (land)bouwvoertuigen is een harde datum en schuift niet op.
580.000 voertuigen en aanhangers
Praktisch gesproken is er bij invoering op 1 april 2017 slechts 1 jaar de tijd voor de kentekening van naar schatting 580.000 landbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid en daardoor getrokken aanhangwagens.
Lees meer op de website van Cumela
Bron: Tuin en Landschap