Het artikel over plastic trays dat Follow the Money vorige week publiceerde, heeft extra voeding gegeven aan de discussie over plastic. Op de FloraHolland Trade Fair waren nog vooral plastic verpakkingen te zien. Maar verandering hangt in de lucht.
In heel Europa denkt de retail na over het verminderen van de berg plastic afval. Engeland, Duitsland en Zwitserland worden genoemd als voorlopers, maar ook ’onze eigen’ Albert Heijn heeft plannen om de hoeveelheid plastic drastisch te verminderen.
„De omslag is eerder een kwestie van maanden dan van jaren”, denkt spathiphyllum-teler Peet Zwinkels van Westland Plant. Met Air So Pure introduceerde hij op deze beurs een verpakkingslijn met trays van kartonpulp, met FSC papieren hoezen en houten stokjes. „Onze planten staan voor schone lucht, daar past een duurzame verpakking bij. Klanten tonen veel interesse. En als er één grote klant over gaat, dan gaat het hard.”
„Over een half jaar tot een jaar zijn de grote klanten wel om”, beaamt Thom van den Ende, directeur van handelsbedrijf Colourful Seasons. „Eindklanten zijn er serieus mee bezig en weten inmiddels goed waar ze het over hebben.”
Bunnik Plants staat al twee jaar met alternatieve verpakkingen op de FloraHolland Trade Fair. „Pas het laatste jaar krijgen we veel vragen uit de markt”, zegt accountmanager Jan Bier. Door alle media-aandacht voor plastic afval is de bal gaan rollen, merkt hij. De hoezen van Bunnik Plants bestaan grotendeels uit papier met een plastic kijkvenster, en daarmee is het plastic met 75% verminderd. De consument kan het papier er makkelijk af scheuren en in de blauwe container gooien.
Hoewel de interesse groot is, blijft de concrete handel nog achter. „Er is veel onzekerheid over verpakkingen”, zegt Bier. „Zelf weet ik ook niet of papier echt beter is dan plastic. Want papier kost veel water en lijm. Er is niemand die me dat kan vertellen.”
Phalaenopsiskwekerij GreenBalanz, die een focus heeft op duurzaamheid, gebruikt meermalige trays vooral binnen Nederland. Naar het buitenland gaat nog veel in eenmalige plastic trays. Het bedrijf probeert de planten echter zoveel mogelijk in kartonnen dozen te vervoeren. Die dozen zijn net zo hoog als de planten, en de potten staan tegen elkaar. „Dit heeft drie voordelen: er is geen plastic tray meer nodig, je hoeft de planten niet meer in te hoezen en de kar niet meer te sealen”, zegt verkoper Marcel Moeskops. „Alleen moet het in- en uitpakken van de dozen met gevoel gebeuren, anders is er meer kans op beschadiging.” Het bedrijf is nu verschillende maten dozen aan het maken.
Het leeft enorm, merkt ook Ewald Bouwmeister, business development manager bij Weber Verpackungen. „Je ziet overal in de wereld discussie over plastic. In Duitsland bijvoorbeeld heeft supermarktketen REWE ervoor gekozen om alleen maar papieren draagtassen aan te bieden. Dit gaat een sneeuwbaleffect krijgen.”
Papieren hoezen hebben normaal gesproken het nadeel dat ze niet doorzichtig zijn. Bij een verpakking voor kruiden is dat nadeel omgebogen tot een voordeel. In de hoes is een open kijkvenster gemaakt met een gezicht erop. Met dit concept ’Schnauze voll!’ heeft kwekerij Cox uit Herungen de BGI Innovationspreis gewonnen.
Op de IFTF in Vijfhuizen maakte betaalservice Ai2 bekend dat ze de Plastic Soup Foundation gaat ondersteunen. Eigenaar Rene Franssen heeft – als fanatiek surfer – steeds meer last van plastic in en op het water. Ai2 wil duurzame producten en labels een plek geven op de facturering.
Goeie zaak, bomen genoeg in de Amazone en Canada.