‘Topverkoop’ van bloemen op Moederdag

Meer dan de laatste jaren het geval was, zorgde Moederdag voor drukte, extra omzet en relatief hoge prijzen bij groothandelaren in bloemen en planten. Volgens brancheorganisatie VGB was er sprake van topverkoop. Moederdag werd zondag onder meer gevierd in Nederland, Duitsland, België, Zwitserland, Denemarken, Italië en Oostenrijk.

“Een ouderwetse Moederdag”, zegt directeur Jan de Boer van exportbedrijf Barendsen in Aalsmeer. “Beter dan vorig jaar.” Die mening delen andere exporteurs en binnenlandse groothandelsbedrijven. “Super”, roept Jerry Rouwenhorst van het op bloemist-winkeliers gerichte cash-and-carrycentrum Willemsen Bloemen in Apeldoorn. “Wij waren maandagmorgen helemaal leeg. Zaterdagmiddag kwamen veel winkeliers hier nog heen om hun voorraad aan te vullen.” Er kwamen volgens hem ook veel bestellingen via tal van internet bezorgdiensten – zoals Topbloemen en Fleurop – bij daarbij aangesloten bloemisten binnen. Ook via tuincentra werd veel verkocht.

‘Dik tevreden’

Lijnrijders zeggen dat de verkoop beter was dan vorig jaar. “Ik ben dik en dik tevreden”, zegt Henk Knipscheer in die sector. “Toen ik terugkwam, had ik niet eens meer een bosje bloemen voor mijn eigen vrouw. Dat moest ik kopen. Alles ging weg.” De nadruk rond Moederdag valt vanouds vooral op rode rozen, maar de laatste jaren komen ook andere bloemsoorten steeds meer in zwang, waarbij de kleuren roze en pasteltinten voorkeur bij de consument genieten. Handelaren noemen verder opmerkelijke afzet van pioenen, lisianthus en hortensia.

De prijzen van de bloemen waren gemiddeld iets hoger dan andere jaren, wat door de grote vraag werd gestimuleerd. De meeste handelaren zeggen zelf 10 á 12% meer dan vorig jaar te hebben betaald. Ook in supermarkten werden heel veel bloemen verkocht. Steeds meer exportbedrijven kopen rechtstreeks bij kwekers en maken vooraf prijsafspraken. Maar ook in die kring vielen prijzen hoger uit.

‘Nee’ verkopen

Via de veilingklokken gekochte bloemen waren maanden en dinsdag voor veel Duitse bloemisten te duur, waardoor vooral bij lijnrijders de vraag wat achterbleef, maar in de rest van de aan Moederdag voorafgaande week waren die tarieven ‘vriendelijker’, zegt men in handelskringen. Overigens kochten veel bloemisten volgens Koen Heijl van het in Duitsland actieve bedrijf W.K. Heyl jr veelal te krap in. “Bloemisten vergissen zich vaak. Sommigen moesten aan het einde ‘nee’ verkopen en dat is geen reclame voor de sector”, zegt Heijl. Hem valt op dat in het rozencircuit de trosroos steeds populairder wordt. “Opvallend was dat germini’s ondergewaardeerd bleven ten opzichte van het gehele assortiment.”

Het weer en de kwaliteit van de boeketten hebben een rol gespeeld, zeggen sommige handelaren. “Het was overal zonnig en toch niet te warm. Dat is prima voor de afzet van onze producten”, meldt De Boer.

Planten

Er werden meer bloemen en minder planten dan vorig jaar verkocht, zegt woordvoerder Marcel Zandvliet van de rond dertig werkmaatschappijen tellende Dutch Flower Groep (DFG), de grootste exportonderneming in de sierteeltsector. In de supermarkten liepen volgens hem de gemengde boeketten goed, dit jaar vooral in de wat hogere prijsklassen. “De boeketten gingen royaler weg dan vorig jaar.” Naar Italië ging overigens minder, wegens een forse eigen productie in dat land.

De trend zet zich door dat steeds meer bestellingen op een laat tijdstip komen. “Wij moesten zaterdag en zelfs zondag, dus op de dag zelf, nog in allerijl leveren”, zegt er een.

Hoewel voornamelijk boeketten snijbloemen werden gegeven aan moeders, scoren ook planten de laatste jaren steeds beter. Het gaat daarbij vooral om bloeiende kamerplanten en complete arrangementen van planten op schalen.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties