De Nederlandse topsectoren, waaronder de topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen, zijn te eenzijdig gericht op technologische innovatie, terwijl driekwart van het innovatiesucces wordt bepaald door zogeheten sociale innovatie. Dat blijkt uit recent onderzoek van Rotterdam School of Management, onderdeel van de Erasmus Universiteit.
Sociale innovatie bestaat uit het ontwikkelen van nieuwe managementvaardigheden (dynamisch managen), het hanteren van innovatieve organisatievormen (flexibel organiseren), het realiseren van hoogwaardige arbeidsrelaties (slimmer werken) en samenwerken met externe partijen (co-creatie).
Bedrijfsstructuur
Bedrijven innoveren volgens het onderzoek sneller als de bedrijfsstructuur op orde is en medewerkers de ruimte hebben om innovaties uit te voeren. Toch investeren topsectoren het meest in technologische innovaties. „Uit een rapport van het CBS komt naar voren dat 96% van de eigen research & development-uitgaven in Nederland afkomstig is van de topsectoren”, aldus professor Justin Jansen, een van de betrokken onderzoekers.
Van de negen topsectoren presteren de topsectoren Energie en Chemie op dit moment het best als het om sociale innovatie gaat. De topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen zit in de middenmoot.