Royal FloraHolland presenteerde in september de toekomstplannen voor locatie Eelde. De veiling heeft de intentie om op de vestiging in het noorden van Drenthe de modernste veil- en verkooptechnieken en een nieuwe manier van logistieke afhandeling toe te passen. Niet iedereen staat te juichen voor deze moderniseringsslag. Wat is Eelde zonder fysieke klok? In het digitale magazine van het Vakblad voor de Bloemisterij van deze week lees je hier een uitgebreid artikel over.
Eind september presenteerde Royal FloraHolland zijn plannen voor de locatie Eelde. Eelde wordt aangesloten op Floriday en de distributie en aflevering van bloemen en planten gaat geschieden op basis van fulfilment. Dit houdt in dat de veiling gaat order picken. Bloemen en planten – zowel directe stromen als klokstromen – worden door veilingmedewerkers uit voorraad afgeleverd op het moment dat de klant dat wenst. Om dit mogelijk te maken worden logistiek en transactie van elkaar losgekoppeld. Tevens worden beeldveilen, klokvoorverkoop en kopen op afstand (KOA) geïmplementeerd. Eelde moet een blauwdruk worden voor Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg.
Wat moeten we met fulfilment?
Telers en handel zijn blij met de mogelijkheid om minimumprijzen in te voeren en met klokvoorverkoop. Doorgaan met het oude systeem was geen optie, was hun overtuiging. Dan zou locatie Eelde over een paar jaar niet meer bestaan. Een deel van de handel en telers is echter niet te spreken over het verdwijnen van de fysieke klok in Eelde. Dat is immers de consequentie van het toepassen van fulfilment. De klant-/kwekercommissie gaf tijdens de presentatie van de plannen in september al aan dat de stap om ineens naar het beeldveilen te gaan een risico vormt voor de beleving rond de klok in Eelde.
Een deel van de kopers en kwekers zetten ook hun vraagtekens bij fulfilment. Zitten klanten daar in Eelde nu echt op te wachten?
Lees hier het volledige artikel over de plannen van de veiling en de bezwaren van betrokkenen.