Een groep telers en handelaren is het niet eens met de plannen van Royal FloraHolland om in oktober te starten met het beeldveilen van planten in Aalsmeer en Naaldwijk. Gezamenlijk proberen zij nu een extra ledenvergadering bijeen te roepen.
In het kader van de digitalisering voert FloraHolland in oktober het beeldveilen op de plantenklokken door. Een groep telers en kopers is het daar niet mee eens. Zij willen dat de fysieke klokken blijven draaien. „De foto’s zijn nu niet op orde en hoe zit het in de toekomst met het schouwen van de planten? Ik snap niet dat de veiling de vitrine wil sluiten. Iedere teler, of je er nu dagelijks gebruik van maakt of niet, kijkt met een schuin oog naar de klok. Daar wordt de prijs gemaakt. Het is te gek voor woorden dat we nu in opstand moet komen tegen onze eigen coöperatie”, voegt teler potplantenkweker Jos Kester uit Maasdijk eraan toe.
Kester is de spreekbuis namens een groep handelaren en telers. De ‘harde kern’ bestaat volgens hem uit acht man, maar volgens hem is er veel meer draagvlak voor het behouden van de fysieke plantenklok. De afgelopen weken zijn er door de groep diverse acties ondernomen. Zo is er een enquête onder handelaren gehouden. „Van de honderdtal reacties was er slechts één handelaar voorstander van beeldveilen. En dat was een grotere exporteur. Voor kleinere bedrijven is het straks niet meer te organiseren”, stelt Kester.
De groep heeft vorige week ook met directeur Lucas Vos om de tafel gezeten, maar dat heeft niet tot het gewenste effect geleid. De veiling wil vasthouden aan de plannen; digitaal wordt de standaard. „Wij hebben niets tegen digitalisering. Ook wij menen dat dat vooruitgang is. Maar het is ook belangrijk om vraag en aanbod met elkaar in contact te blijven brengen”, aldus Kester.
De groep is nu bezig om een extra Algemene Ledenvergadering bijeen te roepen. Hiervoor is 300 miljoen kwekersomzet nodig. Kester verwacht, gezien het aantal reacties, dat dit gaat lukken.
Beste allemaal,
De veiling heeft een belangrijke Usp ! Je kan het product zien en dan kopen.
Althans zo gaat het nu bij de exportveilingen van planten in Aalsmeer en Naaldwijk.
Dat is amazone ook aan het maken nu de verkoop digitaal nog niet altijd dat gene brengt wat men had verwacht.
Dus het product in de winkel, schouwen en dan aanschaffen per app op de telefoon. Betaling geregeld ! Helemaal top ! Dhl brengt het bij je thuis ! Geen gesleep !
9000 winkels ! En meer en meer bestellen mensen digitaal als je het echt helemaal zeker weet wat je krijgt. Je ziet het en je koopt het. Niet meer zomaar Digitaal bestellen en dan stuur je het OOK niet meer terug.
Dat kostenloos terug sturen is ook niet je van het en zelfs in amsterdam zijn de dhl van deze wereld die met 1 grote bus met 1 pakje rondrijden niet meer zo in trek bij de locale en toeristische bevolking. Dus ja de gedigitaliseerde winkel waar je het product kunt aan raken komt terug. Het proces daarachter is een app.
In de wereld van platformen heb je straks 100 platformen die 1 op 1 relaties hebben dus gedeeltes van kwekerijen (of hele kwekerijen) met meestal de eindklant als retailer.
De grote bank met een aandeel in elkaar regelt de financiering en is bekend met de transactie, want anders kan je tenslotte geen betaling doen aan de producent die al een tijdje in haar bestand zat.
Er zijn nog een aantal platformen in ontwikkeling die op prijs/tarief gaan concureren op de digitale markt plaats en dus naast het plaform van rfh.
Geen vrachten mensen en gebouwen gewoon lean and mean.
Ja er zijn hoge aanloopkosten, maar geld is niet zo duur op dit moment.
Voor deze nieuwe platformen gaat de transactie kostprijs naar beneden en de beleving gaat ook naar beneden.
Dat is niet erg, want je koopt producten van producenten die precies leveren wat op de foto en de bijschrijving staat. Dus het is daar top geregeld.
Meer van hetzelfde en minder keus, maar wel heel duidelijk en efficient.
Alleen deze platformen hebben straks weer traders in dienst om deze producten op volume te verkopen.
Athans dat zie ik nu in de fuit, de groente, melk, tulpen, kalanchoe, africaanse roos en potorchidee !
Dus 100 procent gedigitaliseerd en toch weer die man en vrouw die het verschil maakt.
Dus iedereen gaat digitaal en de prijs voor de kweker is hoger en dus is het risico van de bank met een aandeel in elkaar een stuk lager.
Dus dat is gewoon top ondernemen.
Hoe kan het dan zijn dat je als veiling een usp in handen hebt. Je kunt het zien ! Je kunt het voelen ! De prijs staat niet vast ! Je straks alles achter de muur van de klok gaat zetten zonder beleving en zonder scaners met de knop buy now en je toch de kweker kan vertellen dat die meer krijgt ?
Is het dan wellicht de bedoeling ? Ik stel de vraag maar even ? Dat er 70 % van de handelaren er mee gaat stoppen.
Dat er 1000 kwekers met leuke producten gaan stoppen ?
En dat je net als in de melk als boer een hele berg van hetzelfde naar de fabriek brengt en dat die fabriek het van je koopt en het met 48 verschillende etiketten bij de grote retailer in het schap zet ?
Een aantal kwekers hebben mij dit verteld en stellen dat dit de markt is van de toekomst en dat de bloemenwinkels gaan sluiten, want hun business model klopt niet.
Ja dan is het beter het product niet meer voor de klok te brengen en achter de muur in het donker te zetten. WANT DAN GAAN JE KOSTEN OMLAAG !
Ik hoorde vandaag een kweker zeggen. De bakker hangt zwart plastic voor de vitrine, maar zegt toch veel te willen verkopen.
Je ziet het niet ! En toch verkoopt deze bakker meer ! En het is veel lekkerder dan bij de bakker die geen zwart plastic voor de vitrine heeft hangen.
Het is een intresante tijd en ik vraag me af of ik het wel goed begrijp wat er hier gebeurt ????
Geen beleving ! Hogere prijzen voor de kweker ! Minder handel ! Meer van hetzelfde !
O ja en daar betalen wij dan ook nog promotie heffing voor !
Make me wonder !
Make a new vakhandels cooperatie, want met dit verhaal van de 1 op 1 koningen van deze wereld is wel een fijne toekomst, maar niet voor allemaal !
Dus allemaal naar de ALV en richt die vakhandels cooperatie op.
Heb dit 5 jaar geleden onder het regime van Huges al meerder malen geroepen.
Dacht dat het regime Vos het wel door had, maar het lijKT erop dat hij toch liever koekjes verkoopt van EN voor de bakker met de dicht geplakte vitrine !
Met wat je koopt tast je volledig in het duister !
Bij zo’n bakker sta je niet in de rij en heb je geen pakeerproblemen en ook niet veel personeel. Lang leve digitaal !
Met vriendelijke groet !
Sapper de flap doe mij nog maar zo’n heerlijke appelflap ! Of was het een gevulde koek ?
Jan de Boer
Als je tomaten en brood gaat vergelijken met bloemen en planten dan ken je je vak niet ik heb voor werelds grootste groenten fruit handel gewerkt , bloemen en planten zijn geen standaard produkten en Amazon en anderen hoeveel keer zijn ze nu al over kop gegaan? En weet je eigenlijk wel welke holding hier achter zit? Als je digitaal wil moet je zowel de IT kennis als de sector kennen wat voor jou een rode roos is is in de praktijk 100den mogelijke soorten ,kwaliteiten,… En bloemen zijn geen basisbehoefte of denk je dat melk en brood vergelijken met sierteelt hetzelfde is? En zwijg over afrikaanse roos als je wil dit zijn Kenya rozen die geteelt worden uit innovatie van Nederlandse tuinders waarvan het “pattent” verlopen is . Heb als IT en betrokkene in de sierteelt meer inside info dan het open publiek en neem maar eens een kijkje bij totalproduce dat is de holding van groenten en fruit zoals bol.com van Ahold is ,