Het nieuwe Green Trade Center van Waterdrinker wordt op 18 februari officieel geopend. Er zal gewerkt worden volgens het shop-in-shop principe: zo’n 80 telers gaan zelf de voorraad beheren.
Bromelia Specialist is een van de partijen die in het ‘Huis van de Kweker’ een eigen shop krijgt. Dit houdt in dat zij zelf de voorraad gaan beheren en hun prijs bepalen. Volgens teler Siegfried Bunnik brengt het nieuwe concept voordelen met zich mee. Ze spelen korter op de bal, krijgen inzicht in de verkoopgegevens en ze hebben straks een fysieke voorraad op de veiling. „Besteleenheden worden alsmaar kleiner en op deze manier kunnen we makkelijker en efficiënter kleine transacties uitleveren.”
Ook Martin Hogenboom van Vireõ is positief over het concept. Hij verwacht dat zij zich op deze manier beter kunnen profileren. Daarnaast kan hij zelf bepalen wat hij neer gaat zetten. „Voorheen bepaalden inkopers wat er te koop werd aangeboden, nu zitten wij aan het roer. We kunnen het aanbod eenvoudig afstemmen op de vraag.”
De mate waarin een merk of product van een teler gepromoot wordt in het Green Trade Center wisselt. Waterdrinker zal gaan werken met houten zuilen en inspiratiehuisjes en zal op deze manier een product onder de aandacht brengen.
Meer weten over het ‘Huis van de Kweker’ van Waterdrinker? Lees het in de Bloemisterij nummer 5, welke op 2 februari verschijnt.