De aanvoer vanaf het Europese vasteland van vooral dagverse producten naar winkels in Groot-Brittanië is vrijwel onmogelijk geworden. Oorzaak zijn de aanhoudende verstoringen van het treinverkeer tussen Calais en Engeland als gevolg van vluchtelingen die naar Groot-Brittannië willen reizen, zo waarschuwt Transport en Logistiek Nederland (TLN).
De brancheorganisatie pleit daarom voor een ’fast lane’ in Calais. Dit is een aparte baan voor vrachtauto’s die voldoen aan de zware beveiligingseisen van de UK Border Force en daarvoor een accreditatie hebben gekregen. Via deze baan kunnen ze snel de toegangsprocedures tot de trein doorlopen om op die manier zo min mogelijk last te hebben van vertragingen.
Vluchtelingenkamp
TLN vindt dat Frankrijk de eerder gemaakte afspraken over het verplaatsen van het vluchtelingenkamp bij Calais zo snel mogelijk moet nakomen. De brancheorganisatie gaat daarover – en over het idee van een fast lane – binnenkort in gesprek met de autoriteiten.
Transportbedrijven moeten volgens TLN nu al lading weigeren omdat ze niet kunnen voldoen aan de leveringstijden die opdrachtgevers eisen. Bovendien kunnen bedrijven de investeringen in veiligheid van goederen en chauffeurs niet doorberekenen.
Geen goed alternatief
Voor vervoerders is er volgens TLN geen goed alternatief voor de trein naar Engeland. De trein gaat vijf keer per uur wat de tunnel een ideale verbinding maakt. Ook is dit met drie kwartier de snelste overtocht omdat de veerboot vanaf Duinkerken er bijvoorbeeld minimaal twee uur uur over doet en ook nog duurder is. Gesprekken met opdrachtgevers over het doorberekenen van hogere kosten en langere transporttijden zijn op dit moment vrijwel onmogelijk.