Sven Paauwe: ‘Logistiek nog veel te winnen in Japan’

Het zijn mijn laatste weken in Japan wat betekent dat ik weer terug ga naar mijn roots in Nederland. Als ik Japan kan vergelijken met Nederland is het meest opvallende verschil in mijn ogen dat Japanners over het algemeen vanuit onze westerse ’bril’ een scheve verhouding hebben tussen werk en vrije tijd.

Aan de andere kant staat daar wel tegenover dat alles tot in de puntjes geregeld is en alles van goede kwaliteit is. Zo ook de bloemen. Om het zo maar de zeggen: ‘hard werken betaalt zich uit’.

Laatst ontmoette ik een bloemist die een bloemenwinkel heeft in het hart van New York. Ze verkoopt onder andere Japanse bloemen. Tijdens een diner kwam ik erachter hoe weinig zij eigenlijk wist van de oorsprong van haar bloemen; van het hele productieproces in een glastuinbouwbedrijf.

Anders dan Royal FloraHolland is mijn huidige stagebedrijf, Naniwa Flower Auction geen coöperatie. Afgelopen week heb ik een presentatie gegeven over de veilingorganisatie. Onder meer over het verschil tussen de Nederlandse en Japanse. En in hoeverre het Nederlandse veilsysteem bruikbaar zou kunnen zijn voor de Japanse sierteeltveiling.

Opvallend hierbij is dat de Nederlandse bloemenmarkt voornamelijk gericht is op de export, waar in Japan de focus voornamelijk ligt op de thuismarkt. Niet zo gek, aangezien Japan 123 miljoen inwoners telt en Nederland 17 miljoen. Alles wat Japan produceert aan sierteeltgewassen is lokaal af te zetten. Eventuele tekorten worden aangevuld met import uit Vietnam, hoofdzakelijk chrysanten, snijorchideeën en anjers.

Toch is Naniwa als pionier in 2008 begonnen met het exporteren van specialistische en nicheproducten naar de Verenigde Staten. Wat me ook op deze veiling heeft verbaasd is dat zo af en toe bloempotten worden geveild. Aangezien bladeren veel gebruikt worden voor Boeddhistische bloemboeketten worden ook takken met bladeren geveild; om zo in de behoefte aan ’groen’ te voorzien.

Mijn eindconclusie is dat op deze Japanse sierteeltveiling nog veel te winnen valt op logistiek gebied. Zo worden vrachtwagens nog met de hand ingeladen, omdat bloemen niet op karren staan. De dozen met bloemen worden opgestapeld in de vrachtwagen. Dockshelters zie je hier dus niet.

Sven Paauwe

Sven is derdejaarsstudent aan HAS Den Bosch. Hij liep stage bij Naniwa Flower Auction in Osaka, Japan.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties