Supermarktketens grijpen Moederdag aan om komend weekend flink wat meer bloemen en planten te verkopen, tot op zondag 13 mei zelf aan toe. Zo promoot Albert Heijn zijn bloemenbezorgservice: ’vóór 22:00 uur besteld, morgen bezorgd’ en óók op Moederdag. Concurrent Jumbo prijst zijn zogeheten Weekendbloemist aan, een service waarmee klanten boeketten op maat kunnen laten samenstellen, zelfs nog op Moederdag zelf.
Jumbo verwacht dit jaar ruim twee keer zo veel bloemen te verkopen als in een reguliere week. De retailer denkt dat vooral de inzet van zijn Weekendbloemist, die speciaal voor Moederdag ook op zondag 13 mei op de winkelvloer aanwezig zal zijn in 110 supermarkten, daaraan zal bijdragen.
Jumbo gaat er vanuit dat de piek van de moederdagverkoop, in het weekend zal liggen, met wel vijf tot zes keer zo veel klanten op zondag 13 mei. Veel Nederlanders beslissen volgens de super uit het Brabantse Veghel namelijk op het laatste moment nog een bloemetje of plant voor hun moeder te kopen. De afgelopen twee jaar zag Jumbo al een stijging van bijna anderhalf keer zoveel klanten rondom het moederdagweekend.
Nederlandse moeders krijgen volgens Jumbo vooral rozen op Moederdag. Op nummer één staat de Bella roos: een roos met witte en roze kleuren. Ook de pioenroos (nummer twee) is onverminderd populair. Deze bloemen worden qua populariteit gevolgd door de moederdagboeketten uit de ‘Veel Liefs’-lijn, bestaande uit negen verschillende boeketten.
Chocolade
Albert Heijn komt met speciale moederdagboeketten. De grootgrutter uit Zaandam benadrukt dat de ruikers rechtstreeks van de kwekerij komen en dat de bloemen na aankoop gegarandeerd zeven dagen mooi blijven. Behalve het gebruikelijke wenskaartje kun je bij Bloemist AH als extraatje bij de bloemen ook chocolade of een decoratieve vaas bestellen.