Na een uitzending van het tv-programma Rambam op donderdag 12 januari is er onduidelijkheid over de finale van de Succes Award-verkiezing op 2 februari. Mediapartner RTL heeft zich reeds teruggetrokken en er is reuring onder de branchewinnaars die meedingen om de hoofdprijs.
Toeleverancier Horticoop maakte onlangs trots bekend dat ze door de Nationale Business Succes Award (NBSA) uitgeroepen is tot branchewinnaar 2016 in de tuinbouwbranche. Ook waren zij in de race voor de NBSA over-all award. Voor tulpenbedrijf G&K Reus gold hetzelfde. Zij waren nummer 1 in de tulpenbranche. En zo waren er nog bijna 500 branchewinnaars.
Donderdag 12 januari bracht het tv-programma Rambam naar buiten dat de onderbouwing van de nominaties niet deugt. Ze verzonnen een bedrijf en werden branchewinnaar. Succes is te koop, stelde Rambam. De organisatie van de NBSA stelt dat het overgrote deel van de genomineerden op basis van hun selectieproces en uitnodiging deelgenomen heeft aan de ondernemersprijs. Rambam meldde zich zelfstandig aan en dat gebeurde volgens de NBSA door zich als onderdeel van het gerenommeerde bedrijf Toppot BV te presenteren.
G&K Reus: ’Het zag er betrouwbaar uit’
G&K Reus werd gebeld door de NBSA. „Wij zouden net als enkele collega-broeiers in aanmerking kunnen komen voor de Succes Award in de Tulpenbranche. We kenden de organisatie niet, maar wel het tv-programma De Succesfactor op RTL7. En voormalig minister-president Balkenende verleent zijn medewerking aan de prijsuitreiking en jurering. Het zag er betrouwbaar uit. Enige twijfel ontstond toen we als branchewinnaar €12.750 moesten betalen als bijdrage aan de kosten”, legt Gerard Reus uit.
Er werd een korte bedrijfsfilm gemaakt bij de broeier, er kwam aandacht op tv en er werd geadverteerd. Dat was de investering waard, vindt Reus nog steeds. Dubbel is het gevoel nu het er zeer sterk naar uitziet dat de verkiezing niet zuiver is. Niet alleen de uitzending van Rambam geeft Reus dit gevoel. Achteraf bleek dat er helemaal geen competitie was tussen tulpenbedrijven; alleen Reus ging op voor de Award in de tulpenbranche.
Horticoop neemt afstand
Toeleverancier Horticoop stelt in een bericht op zijn site dat er sterke aanwijzingen zijn dat onderbouwing van de nominaties niet grondig, objectief en kwalitatief goed was. Dit past niet bij de bedrijfkernwaarden en daarom neemt Horticoop afstand van de competitie.
’Excellente resultaten’
Het NBSA-instituut nomineert sinds 2011 jaarlijks Nederlandse bedrijven. Een Succes Award wordt volgens de organisatie toegekend op basis van onderzoek aan „ondernemingen die excellente resultaten hebben bereikt in hun branche en een lichtend voorbeeld zijn van succesvol ondernemen’’. De verkiezing is een initiatief van het tv-programma De Succesfactor op RTL7.
Het tv-programma behandelt strategieën en tactieken van bedrijven. Branchewinnaars komen in dit programma aan het woord en delen hun visie op succes. Voor de overall-winnaar is er, naast landelijke tv-aandacht en erkenning, een hoofdprijs van € 100.000. De publieke stemronde loopt nog tot 15 januari. De prijsuitreiking is gepland op 2 februari.
’Beperkt beeld geschetst’
De organisatie beraadt zich nog over vervolgstappen en stelt dat de uitzending van Rambam een beperkt beeld van hun organisatie en van de Succes Award heeft geschetst. Dat vindt zij vooral vervelend voor alle deelnemers en overige betrokkenen. Bloemenhandelaar Xpol, nummer 1 in de Agrohandelsbemiddelingbranche, is benieuwd naar de oplossing van de NBSA en wil hen graag eerst de kans geven om een reactie aan de deelnemers te geven voordat ze conclusies trekt.
Reacties van de NBSA op de tv-uitzending van Rambam
Nieuwsberichten over de nominaties van tulpenbedrijf G&K Reus en Horticoop.